Dorin Bouwman
Dorin Bouwman Account Manager
minuten 29 maart 2019

Online ramp: 5 redenen waarom jouw website je klanten kost

Kost jouw website je klanten? In deze blog geef ik een inkijkje in een aantal fouten die (helaas) vaak gemaakt worden op het wereldwijde web. Verder kijken we naar wat interessante statistieken over de hedendaagse bezoeker.

Online ramp: 5 redenen waarom jouw website je klanten kost

1. Je website is ‘slechts’ een verlengstuk van je visitekaartje

Nog niet zo lang geleden, een jaartje of 5, kwamen ondernemers nog weg met een simpele website. De doelstelling van een website was zo simpel als ‘vertellen wie we zijn, wat we doen en hoe’. Het surfgedrag van je klanten is in korte tijd enorm veranderd. Misschien herken je dit aan je eigen gedrag op nieuwssites zoals Nu.nl, lees je het nieuws écht? Of ben je aan het koppensnellen? De manier waarop we informatie tot ons nemen is enorm veranderd. Bezoekers van je website verwachten meer dan een lap tekst aan informatie over je organisatie. Het is van groot belang om vanuit de bezoeker te denken, met welke vraag komt een bezoeker (potentiële klant) op je website?

2. 94% van de negatieve feedback op websites is ontwerp-gerelateerd

Vaak wordt goed ontwerp enorm onderschat. Ziet jouw website er uit alsof deze in 2008 ontworpen is? Dit is één van de grootste ergernissen voor je bezoekers. In een tijd waar beleving steeds belangrijker wordt kom je simpelweg niet meer weg met een lelijke website. Ontwerp is van enorm belang voor het behalen van online conversie. Steeds vaker krijgt ontwerp zelfs de bovenhand op het ‘ouderwets’ optimaliseren van een website op basis van conversie. Zo houdt Google bijvoorbeeld al rekening met hoe je website er op mobiele devices uit ziet. Is je website geoptimaliseerd voor weergave op mobiele apparaten? Dan krijg je van Google een hogere positie in de zoekresultaten. Een prachtige website is te vergelijken met een mooie etalage, laat zien wat je in huis hebt om klanten te interesseren in je bedrijf. (bekijk bron)

3. 88% van de klanten komen nooit meer terug na één slechte ervaring

Door de wildgroei aan websites en ondernemingen heeft de online consument enorm veel keus. Je zit niet meer vast aan één onderneming voor een product, een geweldige ontwikkeling voor de consument, een gigantische valkuil voor de ondernemer. Deze keuzevrijheid zorgt er voor dat website-bezoekers de afgelopen jaren steeds kieskeuriger zijn geworden. Vooral in de e-commerce wereld is de concurrentie moordend. Klanten kunnen met 2 muisklikken het product voor de laagste prijs vinden. En dan is prijs nog één van de makkelijkste manieren om te concurreren. Als jouw website niet snel genoeg is, niet goed werkt op mobiel, niet veilig is of op andere vlakken ontoereikend is dan is je klant weg. Uit onderzoek blijkt dat 88% van deze bezoekers nooit meer terug komen. Vertrouwen is daarom nog steeds belangrijk, dit geldt ook voor het vertrouwen in je website.

“Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.”

4. Je website is te traag

We bespraken hierboven al dat gebruikers steeds kieskeuriger worden als het gaat om de keuze voor een partij of dienst. Een langzame website kan je letterlijk geld kosten. Neil Patel deed hier onderzoek naar en heeft hieruit wat bizarre conclusies getrokken. Hieronder enkele punten uit het rapport dat hij hierover publiceerde.

  • 73% van de ondervraagden gaf aan wel eens een website verlaten te hebben omdat deze te langzaam was
  • 47% van de gebruikers verwachten dat een website binnen 2 seconden geladen is
  • 40% van de ondervraagden verlaat de website als deze niet binnen 3 seconden geladen is

Zoals te zien is aan bovenstaande statistieken is de laadtijd van een website van enorm belang. Als de bezoeker te lang moet wachten op het laden van je website, dan gaat deze naar de concurrent. 88% van deze verlaters komt nooit meer terug, en zal daarom waarschijnlijk nooit klant worden.

5. Je hebt geen duidelijke call-to-action

Het succes van je website kan niet gemeten worden in bezoekersaantallen! Vaak hoor ik tijdens een kennismaking met een potentiële klant de doelstelling; ‘Meer bezoekers!’ Dit is een totaal verkeerde gedachtengang. De doelstelling van je website zou altijd meer conversie moeten zijn. Als je 100.000 bezoekers per dag op je website wil dan is dit relatief eenvoudig te realiseren (met een toereikend advertentiebudget). Wil je echter leads, verkopen of andere vormen van conversie, dan wordt het een stuk ingewikkelder. De fout die vaak gemaakt wordt bij het realiseren van een nieuwe website is het vergeten van een duidelijke CTA (call to action). Vaak hebben bedrijven zo veel te vertellen dat ze vergeten vanuit het belang van de bezoeker te denken. Met enorme lappen tekst wordt de volledige bedrijfsgeschiedenis uitgeschreven. Medewerkers krijgen een eigen pagina, vol met hobbies, foto’s en favoriete vakantiebestemming, terwijl de cijfers uitwijzen dat deze teksten nauwelijks gelezen worden. De bezoeker wil bediend worden!

 

Stel je voor dat je de slagerij binnenstapt voor een biefstuk. Je loopt op de toonbank af met je portemonnee, klaar voor de koop. Dan begint de slager ineens een heel verhaal over de geschiedenis van zijn zaak. Hij vertelt je welke hobbies zijn collega’s hebben en geeft je nog een multomap met andere banale informatie. Het resultaat? Een overkill aan informatie, je vergeet om je biefstuk te kopen en loopt verward de zaak weer uit. Dit is natuurlijk een vreemd voorbeeld, maar als dit in de offline wereld zo gek zou zijn, waarom zou je dit dan online ook doen?

Je bezoeker komt voor de biefstuk, dus leg deze in het zicht. Plaats een duidelijke knop en zo min mogelijk onnodige afleiding.

Benieuwd naar welke fouten jij op je website maakt? Of gewoon eens sparren over de kennis die we in de afgelopen 15 jaar hebben opgedaan? Ik kom graag eens langs voor een gratis consult! Neem contact op via onderstaande contactgegevens, of bezoek onze contactpagina.