Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan B2Design om mijn gegevens op te slaan, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring

Een gedegen briefing als projectstart

Voor het bepalen van de online strategie starten we het traject met een uitgebreide briefing op ons kantoor. Tijdens deze sessie van één dagdeel gaan we dieper in op de aanleiding van de opdracht. Naar aanleiding van deze briefing worden er een aantal meetbare (SMART) doelen opgesteld. Een primaire doelstelling is bijvoorbeeld om het aantal leads via de website te vergroten, deze doelstelling kan opgedeeld worden in verschillende actiedoelen zoals het verbeteren van de online informatievoorziening.

Na de briefing zijn we in staat om met de verkregen informatie een strategisch plan op te zetten. Dit complete plan wordt op basis van ons eigen model opgebouwd en is in zijn volledigheid in te zien. We zetten in het plan de beoogde doelgroep af tegen de gewenste doelstellingen, op basis van de resultaten zijn we in staat om een aantal ‘persona’s’ op te stellen. Persona’s zijn fictieve bezoekers van je website, ze komen met een vraag op je website. In de vervolgstappen zorgen we er voor dat alle mogelijke bezoekersvragen beantwoord worden.

 

Gebruikerstypes en de klantreis

Een bezoeker kan met veel verschillende vragen op je website terecht komen. Een vraag kan bijvoorbeeld zijn ‘Hoe neem ik contact op met Bedrijf X?’. Hoewel dit klinkt als een relatief simpel te beantwoorden vraag, weten we op basis van jarenlang analyseren van opgeleverde websites dat dit in de praktijk anders werkt.

 

Elke bezoeker heeft een eigen manier van ‘surfen’ op het internet…

 

Het B2Design Model

Elke bezoeker heeft een eigen manier van ‘surfen’ op het internet, in het strategisch concept op basis van het B2Design Model verdelen we bezoekers onder op basis van het MBTI model. Volgens dit model zijn bezoekers in te delen in 4 groepen; Competitief, Spontaan, Methodisch en Humaan. De eerste twee groepen zijn snelle beslissers en willen zonder poespas contact opnemen, deze groep gebruikers wil graag een ‘bel nu’ knop boven de website zien. De laatste twee groepen zijn over het algemeen langzamer en oordelen meer op basis van emotie, de user story voor deze groepen is meer richting ‘Als ik contact op wil nemen met Bedrijf X, hoe gaat dit dan precies in zijn werk?’, voor deze groep is het belangrijk dat ze eerst duidelijke informatie over de werknemers en wijze van contact kunnen vinden. Vervolgens moet er op de informatiepagina alsnog een mogelijkheid zijn om het doel te voltooien.

Het MBTI model
in de huid van de bezoeker.

Competitief (Snel & rationeel)

De competitieve bezoeker is in staat om snel een besluit te nemen en baseert zich op feiten. De competitieve bezoeker wil bediend worden met bulletpoints en beknopte, feitelijke informatie. Voor deze bezoeker is het belangrijk dat de informatie behapbaar en beknopt is. De diepere details zijn voor de competitieve bezoeker niet interessant.

Spontaan (Snel & emotioneel)

De spontane bezoeker besluit, net als de competitieve bezoeker, snel. Dit type bezoeker onderscheidt zich van de competitieve bezoeker door zich te laten leiden door gevoel (emotie). Om de spontane bezoeker aan te spreken is het belangrijk dat deze een goed gevoel krijgt bij Bedrijf X. Dit kan bijvoorbeeld bereikt worden door de persoonlijke betrokkenheid van Bedrijf X te benadrukken.

Methodisch (Langzaam & rationeel)

De methodische bezoeker kenmerkt zich door langzaam en rationeel te besluiten. Deze bezoeker neemt echt de tijd voor het maken van een besluit. Om deze bezoeker te bedienen is het van belang om te voorzien in zijn of haar behoefte aan voorwaarden, bewijzen en garanties. Dit is het type bezoeker dat pagina’s van je website uitprint om ze aandachtiger door te kunnen lezen. De methodische bezoeker is altijd op zoek naar garanties en bewijzen voor de beweringen op je website.

Humaan (Langzaam & emotioneel)

De humane bezoeker neemt beslissingen langzaam en emotioneel. Dit type bezoeker zal, evenals de methodische bezoeker, langzaam zijn in zijn of haar besluitvorming. De humane bezoeker laat zich vooral leiden door emotie; ‘wat vinden andere mensen van dit product of dienst?’. Deze bezoeker is goed te bedienen met (externe) reviews en garanties. Daarnaast vindt dit type bezoeker het belangrijk om te zien wie de mensen achter het bedrijf zijn. Deze bezoeker leest ook op social media wat andere klanten van je dienstverlening vinden.

We vinden het erg belangrijk dat elk type bezoeker op elke pagina bediend wordt. Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat de doelstellingen behaald worden en de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken, voor elk type bezoeker.

Van strategie naar interactie

Alle informatie uit de briefing wordt verwerkt in een interactieontwerp. Een interactieontwerp is een interactieve bouwtekening van de website. Deze interactieve bouwtekening brengt de structuur en de gebruikers-ervaring in kaart. Het interactie-ontwerp wordt gebaseerd op de (belangrijkste) doelgroepen van je organisatie: met welk doel komt de gebruiker naar de website en hoe begeleiden we deze gebruiker op een zo gestructureerd, gebruiksvriendelijke en effectieve manier? We baseren de realisatie van het interactie-ontwerp voornamelijk op persona’s die we opstellen voor op basis van het B2Design Model. Persona’s krijgen een gezicht en een identiteit en brengen daarmee de factor mens terug in het ontwerpproces. Het interactieontwerp wordt aan je gepresenteerd op ons kantoor en eventuele aanpassingen naar aanleiding van deze presentatie worden voor je doorgevoerd.

Meer weten over ons strategische plan?

Geef Dorin een belletje op 06-28203600 Bel mij terug
Je bent nu hier

Strategie

01Briefing, userstories & interactie-ontwerp

De perfecte fundering voor elk online project.

Je bent nu hier

Realisatie

02Grafisch ontwerp & ontwikkeling

Oerdegelijk ontwerp en toekomstbestendige programmatuur.

Je bent nu hier

Optimalisatie

03Service, SEO & hosting

We blijven graag betrokken, zo maken we je website nóg beter.