Situationeel webdesign, de opvolger van responsive en adaptive webdesign
We hebben in een eerder artikel al uitgelegd wat het verschil is tussen responsive webdesign en adaptive webdesign. Nu kunnen we adaptive design ook nog gaan combineren met het gedrag én de huidige situatie van een bezoeker. Een bezoeker in de trein met traag internet is een ander type bezoeker dan iemand die met supersnel internet achter zijn of haar 27 inch desktop computer zit.
Even ter herinnering:
- Responsive: gericht op vorm, alles is netjes te zien op ieder device
- Adaptive: gericht op functie, de functie past zich aan aan type device
Om op de inleiding verder te gaan zou je kunnen denken dat een mobiele bezoeker in het buitenland eerst op ‘play’ wil drukken voordat een video begint met spelen. Of stel dat deze bezoeker binnen een straal van 10km van je bedrijfslocatie zit, zou je dan niet direct je contactgegevens moeten tonen?
We weten best veel van de bezoeker
Naast de schermgrootte van een device kunnen we veel meer gegevens van de bezoeker achterhalen. Je kan denken aan GPS gegevens van de bezoeker (en dus ook het weer én verkeerssituatie), het merk device, het type device (tablet, telefoon, desktop, koelkast, camera) en de internetsnelheid.
Situationeel webdesign = gedrag + situatie + functie + vorm
Situationeel webdesign is dus het creëren van webapplicaties of websites die zich aanpassen aan de situatie van de gebruiker. Zowel in functie als in vorm. Dit alles met als doel om de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen.
We maken bij situationeel webdesign gebruik van realtime signalen als type device, schermgrootte, type scherm, omgevingsdata op basis van gps (verkeers, weer) en internetsnelheid van de bezoeker.
Waarom moet je gebruik maken van situationeel webdesign?
Ten eerste: niets moet. Het is echter wel aan te raden omdat je de boodschap die je aan je bezoeker wil overbrengen nóg beter kan overbrengen. De kans op betere conversies liggen hiermee in het verschiet. Mooi toch? Hoe meer je kan aansluiten bij de gebruikersbeleving, hoe beter. Hoe meer je de gebruikerswensen kan bedienen, hoe beter.