Terug naar overzicht

AI Copywriting, een uitleg & vergelijking van 3 tools

Dorin Bouwman
  • Dorin Bouwman -
  • (Laatst bijgewerkt: 27 juni 2022)

AI Copywriting gaat over het creëren van betere content in minder tijd. Het combineert de kracht van kunstmatige intelligentie met de menselijkheid van echt schrijven. In deze blog vind je alles wat je moet weten over AI-copywriting, van wat het is en hoe het werkt, tot hoe je het voor je eigen bedrijf kunt gaan gebruiken. Deze blog is geschreven in samenwerking met Lars Meijer van Tekstbureau SansPlus.

Ai Taking A Selfie
Website

Valt je iets op?

Lang geen gekke intro, hè? Oké, het is ook geen attractief en activerend stukje tekst. Dit intro is niet door mij geschreven, maar door een robot. Copy.ai, welteverstaan. Met voldoende input kunnen AI Copywriting tools tegenwoordig al best aardig schrijven. Hoewel mijn schrijversoog wel enkele fouten ziet, klopt de basis. Je begrijpt wat er staat en ook direct waar deze blog over gaat. Hetzelfde programma gaf overigens ook, op basis van dezelfde input, het volgende intro:

“AI is overal. We gebruiken AI om foto's er op Instagram uit te laten zien alsof ze een romige bokeh hebben, om naar muziek uit de jaren 70 te luisteren en om uit te zoeken welke politicus wat zei tijdens een politiek debat. We gebruiken het zelfs om dat scenario te schrijven met die schokkende wending aan het eind van de eerste akte, of om die cryptische 19 vragen te maken die je aan je vriendinnetje stelt voordat je met hem uit eten gaat om jullie relatie te verstevigen. Maar weet je hoe deze kopie is ontstaan?”

Best creatief gevonden! Alleen gaat dit intro net iets verder door over onderwerpen waar ik het in deze blog helemaal niet over ga hebben. En ook hier wil ik direct rode strepen zetten en aanpassingen doen. Maar in de basis staat in dit intro informatie waar ik zelf niet op was gekomen. Welkom in de wondere wereld van AI Copywriting. 

Wat is AI Copywriting?

Laat ik bij het begin beginnen. Heel vroeger kraste men met stenen in grotmuren en jaren later schreef men met inkt op perkament. Tegenwoordig druk je op een toetsenbord die digitale letters produceert. Hoewel we tegenwoordig steeds sneller kunnen communiceren, worden we er ook een beetje moe van. Stel je gaat webteksten, een blog of iets anders schrijven, loop je wel eens tegen een gebrek aan inspiratie aan. Op zo’n moment kan je gebruik maken van een AI Copywriting tool.

AI Copywriting is in feite copy geschreven door AI. Een robot, om precies te zijn. Online vind je diverse tools die je voor jou aan het werk kunt zetten. Geef de gewenste tekstsoort door en voorzie het programma van de gevraagde input. Klik op het magische toverknopje en zie welke creaties de AI creëert op basis van jouw input. Zo ontvang je geschreven stukken tekst, zonder zelf te schrijven. Het mooie ervan? Je kunt de meeste tools nog gratis gebruiken ook. Of in ieder geval voor een deel. 

ai-afbeelding-genereren
Afbeeldingen kunnen ook met AI worden gecreëerd. Bovenstaande afbeelding is via craiyon.com gegenereerd met de woorden: "Grote Markt Groningen".

Gaat AI Copywriting menselijke copywriters vervangen?

Eerlijk gezegd ben ik daar niet bang voor. Tenminste, nog lang niet in de nabije toekomst. Als tekstschrijver heb ik nu enkele maanden geëxperimenteerd met verschillende AI Copywriting tools. Soms helpen deze tools me met een duwtje in de goede richting. Af en toe komen er bruikbare zinnen uit die ik letterlijk kan kopiëren. Het meeste gebruik ik niet. De huidige AI Copywriting tools missen namelijk iets essentieels: het menselijke. Wij als mens kunnen in gesprek gaan met elkaar en emoties voelen. Die emoties kunnen wij toepassen in de tekst, omdat wij voelen hoe iets gezegd is of gezegd moet worden. AI Copywriting tools zien enkel data en verwerken dit tot nieuwe data. Daar komt geen greintje emotie bij kijken.

Wat vinden andere copywriters van deze ontwikkeling?

Lang niet alle teksten van de wereld komen uit mijn vingers. Gelukkig maar, want anders neigt het snel naar propaganda. Alleen al in Nederland vind je veel copywriters en tekstschrijvers, allen met hun eigen expertises. Ik vroeg een paar anderen naar hun mening over de ontwikkeling van AI Copywriting tools. 

Bouke Vlierhuis - IT Copywriter 

Bouke verheugt zich op de komst van AI Copywriting! Heel veel van het schrijfwerk is routine: productbeschrijvingen, samenvattingen, calls to action, een whitepaper omwerken naar blogs, social media-teksten uit blogs halen… Hoe meer van het ‘typewerk’ je uit de werkdag van de copywriter kunt halen, hoe meer tijd er overblijft om mee te denken over klantgerichte teksten, scherpe proposities, tone of voice en al die dingen waar echte, menselijke creativiteit voor nodig is. 

Als copywriter moet je volgens Bouke niet bang zijn voor AI. Je moet je er juist in verdiepen en kijken wat jij ermee kunt om meer waarde te leveren voor je klant of werkgever. Op die manier word je eigenaar van de technologie, in plaats van dat de technologie jou vervangt. 

Renske Holwerda - Cleantech copywriter

Renske is van mening dat AI Copywriting tools twee kanten op werken. Ervaren copywriters gebruiken deze tools om inspiratie uit te putten en geven vervolgens een menselijke touch aan de inhoud. Renske vindt dat je de output het beste kunt combineren met persoonlijke aanvullingen en invalshoeken vanuit je organisatie. Zo creëer je unieke content. Aan de andere kant heb je mensen die gegenereerde content rechtstreeks kopiëren en er niets aan veranderen. Daarmee creëer je poep.

De drie beste AI Copywriting tools

Momenteel zijn er een flink aantal AI Copywriting tools in omloop. Tussen al die tools zie je een groot verschil in de mogelijkheden, maar ook in de kwaliteit die de programma’s leveren. Zo is het ene programma ideaal om je een uitlijning te geven voor een blog of social media post, waar een ander zelfs hele muziekteksten voor je schrijft. Om het onderwerp behapbaar te houden, licht ik hieronder drie AI Copywriting tools voor je uit waar je een heel eind mee komt. 

Copy.ai

Van alle AI Copywriting tools die ik heb gebruikt, vind ik Copy.ai tot nu toe het fijnste werken. In dit programma vind je tientallen verschillende opties om te gebruiken. Dat gaat van productbeschrijvingen tot webpagina’s en het opzetten van klantpersona’s. Allerlei handige invullingen om jou een handje op weg te helpen tijdens je schrijfproces. 

copy.ai-copywriting-screenshot
Een voorbeeld hoe copy.ai er uit ziet als je er mee wilt gaan werken.

De interface van Copy.ai is daarnaast overzichtelijk. Links in het menu selecteer je de schrijfstijl die je nodig hebt, waarna in het midden van je scherm een venster opent. Hierin vind je een formulier met enkele vragen, die jij met antwoorden van input voorziet. Vervolgens gaat het programma voor jou aan de slag om AI gegenereerde content te genereren. 

Voordelen Copy.ai

✅ Tientallen verschillende tools
✅ Genereert content binnen 30 seconden
✅ Beschikbaar in het Nederlands (en 25+ andere talen)
✅Ideaal om snelle, korte copy te schrijven
✅Creëer een uitlijning van je te schrijven content
✅De beste sparringpartner tijdens een writer’s block

Nadelen Copy.ai

❌ Meeste zinnen hebben eindredactie nodig
❌ Tot 10 zoekopdrachten gratis te gebruiken, daarna betalen ($49,- per maand)
❌ Niet geschikt voor langere stukken tekst

Jasper AI

Een andere grote speler binnen de AI Copywriting tools, is Jasper AI. Eerder heette deze tool Jarvis AI, mocht je daarvan hebben gehoord. Voor veel gebruikers van AI Copywriting is deze tool nog gebruiksvriendelijker en uitgebreider dan het eerder genoemde Copy.ai. Dit programma is ertoe in staat om jouw manier van schrijven te leren en deze later toe te passen in teksten. Best eng, of niet?

jasper-ai-copywriting-tool
Jasper is een echte robot die je makkelijk tekstuele instructies kan geven (alleen in de Boss Mode).

Wat Jasper AI ook interessant maakt, is de unieke content die het creëert. Zo heeft het programma een ingebouwde plagiaatcheck, waardoor de tool nooit content produceert wat al bestaat. Dit alles pas je binnen de tool toe op maar liefst 50+ verschillende templates, van blog posts outlines tot heuse SEO-pagina’s. Toch hebben alle teksten ook in deze tool menselijke eindredactie nodig. AI-programma's kunnen simpelweg nog geen lange, foutloze en leesbare teksten produceren.

Voordelen Jasper AI

✅ Leert jouw manier van schrijven na verloop van tijd implementeren
✅ Genereert razendsnel unieke content
✅ Beschikbaar in het Nederlands (en 20+ andere talen)
✅ Bevat een ingebouwde plagiaatcheck en SEO-tool
✅ Kies uit meer dan 50 templates om mee te werken
✅ Ook in te zetten voor langere stukken content

Nadelen Jasper AI

❌ De tool is max. 5 dagen gratis te gebruiken. De goedkoopste versie is $29,- per maand
❌ Een lastige tool om in gebruik te nemen. Heeft een leercurve. 
❌ Eindredactie altijd nodig

Anyword

De derde tool waar ik zeer over te spreken ben, is Anyword. In vergelijking met Copy.ai en Jarvis AI, is deze tool wel het minst uitgebreid. Zo maakt het programma voornamelijk gebruik van eerder bedachte scenario’s. Zodra jij de tool input geeft, gaat Anyword in haar eigen database op zoek naar content die aansluit bij jouw vraag. Vervolgens past het programma deze oude content aan met jouw input, waardoor er een nieuw stuk content ontstaat.

anyword-ai-software
Het duurste abonnement is maarliefst 999 euro per maand.

Anyword is volledig te gebruiken tijdens een proefperiode van 7 dagen. Hierna kan je gebruik maken van een zeer beperkte en uitgeklede gratis variant. Deze gratis variant ondersteunt alleen de Engelse taal (zie afbeelding). Een startersabonnement kost $19,- en het allerduurste abonnement is maar liefst $999,- per maand. Klein verschil. 

Voordelen Anyword

✅ Je kunt input tot op alineaniveau continu aanpassen
✅ Eenvoudige interface
✅ Beschikbaar in het Nederlands (en 24 andere talen)
✅ Bevat een ingebouwde plagiaatcheck en SEO-tool
✅ Kies uit meer dan 20 templates om mee te werken

Nadelen Anyword

❌ Gratis versie praktisch onbruikbaar
❌ Bevat veel bestaande scripts en zet deze om aan de hand van jouw input
❌ Eindredactie altijd nodig

Conclusie: AI copywriting gaat niet meer weg.

AI Copywriting is er en gaat niet meer weg. Elke dag zijn we bezig met het creëren van nieuwe content, waardoor deze tools steeds slimmer worden. Er zijn tientallen tools om je momenteel in onder te dompelen, waarvan we drie interessante tools hebben uitgelicht. De ene tool is uitgebreider en unieker dan de ander. Ook zit er een groot verschil in de gehanteerde prijzen per tool. Op dit moment zijn AI Copywriting tools ideaal om je een handje op weg te helpen in de juiste richting. Eerder ideale sparringpartners, dan vervangers van copywriters. Als copywriter, tekstschrijver of marketeer gebruik je deze tools ter inspiratie. De menselijke hand is nog nodig en zal in mijn optiek nog lang nodig blijven. Dat vind ik niet alleen, want mijn collega-copywriters denken daar hetzelfde over. Het gaat nog wel even duren voor dat robots empathie tonen. Misschien wel helemaal nooit. Hoewel: zeg nooit, nooit…

Dorin Bouwman

Sinds 2015 in dienst bij B2Design. In zijn vrije tijd bouwt hij drones en racet er mee. Dorin is crypto- en gadgetnerd en volgt de laatste trends op de voet.