Terug naar overzicht

Is er een leven na Google Analytics Universal?

Jeroen Bakker
  • Jeroen Bakker -
  • (Laatst bijgewerkt: 29 september 2022)

Universal Analytics stopt met het verzamelen van gegevens op 1 juli 2023. Dit werd onlangs aangekondigd door Google. Gebruikers met een betaalde licentie krijgen 3 maanden extra. Voor hen stopt de gegevensverzameling op 1 oktober 2023. Als gevolg daarvan luiden veel bedrijven de noodklok. Wat nu?

Leven Na Analytics Voor Op De Blogpagina

Waarom wordt Universal Analytics stopgezet?

De opvolger van Universal Analytics werd al in 2019 gelanceerd - toen nog als App + Web properties. Drie jaar en een rebranding naar 'Google Analytics 4' later, heeft Google besloten een punt te zetten achter de wereldwijd meest gebruikte analytics tool.

Universal Analytics werd in 2012 gelanceerd. De tool heeft moeite om bij te blijven in een wereld waar elke dag nieuwe digitale touchpoints verschijnen. In het verleden was het voor dergelijke tools veel belangrijker om gebruikers in een webomgeving te meten en waren apps een relatief nieuwe technologie. Out-of-the-box analytics platforms bestonden dus nog niet.

Tien jaar later, in 2022, zijn apps uitgegroeid tot onmisbare online infrastructuur en zijn er veel platforms waarop marketeers interacties in apps kunnen meten. Google hoefde dan ook niet te aarzelen om gegevens van websites en apps samen vast te leggen in zijn nieuwste platform: Google Analytics 4.

Als klap op de vuurpijl kwam Google Analytics de afgelopen maanden minder goed in het nieuws door door uitspraken van de Oostenrijkse privacycommissie. Als gevolg heeft Google er ook baat bij om zijn nieuwste, meest privacygerichte analytics-platform zo snel mogelijk te lanceren.

Hoe lang heb ik nog toegang tot mijn Universal Analytics-gegevens?

Je kan tot (ten minste) 1 januari 2024 toegang krijgen tot jouw data gegevens in Universal Analytics. Een exacte vervaldatum voor het platform is op dit moment (april 2022) nog onbekend. Ben je op dit moment nog volledig afhankelijk van Universal Analytics? Dan is het hoog tijd om te migreren naar een nieuw analytics platform. We hebben het vandaag vooral over migreren naar Google Analytics 4. Er zijn inmiddels genoeg Europese alternatieven, bijvoorbeeld PiwikPro.

Hoe bereid ik een migratie naar Google Analytics 4 voor?

  1. Audit je bestaande Universal Analytics-accountstructuur.
  2. Controleer je huidige event tracking setup. Worden alle belangrijke interacties momenteel gemeten? Wat ontbreekt er nog?
  3. Maak een meetplan van de bestaande event tracking structuur, waarop je de event tracking setup voor Google Analytics 4 kunt baseren.
  4. Maak een GA4 property aan en leg de nodige links naar andere tools.
  5. Stel de event tracking in Google Tag Manager in, bepaal de benodigde parameters en implementeer eventueel e-commerce tracking. Kijk hiervoor naar het meetplan uit stap 3.
  6. Vergelijk regelmatig de cijfers van Google Analytics 4 met je bestaande setup in Universal Analytics. Welke verschillen merk je? Moet je je huidige rapportage aanpassen?

Wat is de impact van de overstap naar Google Analytics 4?

Universal Analytics nadert dus zijn einde en dat heeft gevolgen. Zo heeft Google Analytics 4 een nieuwe interface en een nieuwe manier van meten. Veel mensen zijn hier nog niet aan gewend.

Ons advies? Bied je medewerkers korte trainingen aan waarin ze leren werken met de nieuwe versie van Google Analytics. Het is belangrijk dat jouw bedrijf of organisatie één aanspreekpunt heeft als het gaat om GA4. Iemand die volledig vertrouwd is met het nieuwe systeem. Collega’s kunnen vragen direct bij de juiste persoon neerleggen.

Als jouw medewerkers vertrouwd zijn met de nieuwe manier van werken, kun je beginnen met het opnieuw maken van bestaande rapporten in de nieuwe interface.

Goed om te weten: sommige metrics worden anders berekend dan in Universal Analytics, wat tot verwarrende situaties kan leiden. Bouw daarom minstens een jaar aan data op in Google Analytics 4 (of een vergelijkbare tool). Zo kun je toch jaar-op-jaar vergelijkingen maken.

Het is de hoogste tijd om te migreren naar een nieuw analytics platform. Wacht hier niet te lang mee. Waardevolle inzichten kunnen verloren gaan.

Gratis Google Analytics alternatieven

Betaalde Google Analytics alternatieven

Jeroen Bakker
Hi, wat wil je ons vragen?
Google Analytics is van Google en geeft jou inzicht in vele data rondom je website bezoekers. Op welke pagina's komen bezoekers binnen? Welke acties voeren ze uit en wanneer verlaten bezoekers jou website weer. Vooral de intuïtieve manier van het presenteren van al deze data is ongeëvenaard.
Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Google Analytics Universal. GA4 is een volledig nieuwe manier van data verzamelen, gebaseerd op events (gebeurtenissen) en is niet meer samen met GA Universal te gebruiken. GA4 heeft privacy hoog in het vaandel en is de tool gericht op de toekomst. De tool gebruikt machine learning om inzichten te krijgen in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten.
Google Analytics kan praktisch gezien alle data verzamelen die jij wilt verzamelen. Standaard kunnen ip-adressen en locatiegegevens worden verzameld. Naast de standaard verzamelde data kan je zelf bepalen welke data jij verzameld wilt hebben. Denk dan bijvoorbeeld het weer (zon, regen, temperatuur) gekoppeld aan een websitebezoek. Of het verzamelen van acties (klik op een button of menuitem) op je website of webshop.
Ja. Tenminste, als je ook in de toekomst data wilt blijven verzamelen met jouw website. Vanaf 1 juli 2023 zal Google stoppen met het verzamelen van jouw website gegevens in Google Analytics Universal. Daarna heb je nog tot 1 januari 2024 om jouw oude data in te zien. Na deze datum vervalt alle data en heb je hier geen toegang meer toe. Kortom: stap zo snel als mogelijk over naar GA4 om al een mooie dataset op te bouwen.

Is er nog een leven na Google Analytics Universal?

Ja, natuurlijk. Google heeft een eigen alternatief in het leven geroepen dat aan de hand van gebruikerservaringen beter en beter aan het worden is. Veel mensen moeten alleen nog wennen aan het nieuwe platform, maar dat is vaker als er grote wijzigingen zijn. Flash bestaat ook niet meer, daar moest ook iedereen aan wennen. Daarnaast ben je niet gebonden aan Google. Er zijn alternatieven beschikbaar om jouw website statistieken inzichtelijk mee te krijgen.

Jeroen Bakker

Met zijn hands on mentaliteit gaat Jeroen geen uitdaging uit de weg en bedenkt hij innovatieve oplossingen op ingewikkelde online vraagstukken. Graag deelt hij zijn jarenlange SEO kennis met collega's om projecten nog beter te maken en vindbaarheid te vergroten.