Zoekmachine optimalisatie (SEO) Groningen. Wij zijn B2.

Jouw website hoger in de zoekmachines? En daarmee meer organisch gerelateerde bezoekers naar je website? Wij zijn B2. Wij zijn een Gronings internetbureau en hebben sinds 2004 ervaring met zoekmachine optimalisatie (SEO): het verbeteren van je website om hoger te scoren in zoekmachines. Onze zoekmachine specialisten zitten klaar om met je aan de slag te gaan.

Wil je direct meer weten wat B2 voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Dorin Bouwman via dorin@b2design.nl of bel 050-2306103. Of vraag een gratis SEO analyse aan.

zoekmachine-optimalisatie-groningen
snelle-websites-groningen

Wij zijn een SEO bureau in Groningen stad.

Wat leuk dat je ook uit Groningen komt! Tenminste, die kans is best groot dat je als Groninger op deze pagina bent gekomen voor informatie over zoekmachine optimalisatie of een SEO specialist. Wij zijn een Gronings internetbureau (sinds 2004) dat naast SEO ook gespecialiseerd is in het maken van websites & WordPress webshops. Het Groningse bloed stroomt door onze aderen. Wij snappen Groningers en spreken dezelfde taal. Wel handig wanneer het aankomt op persoonlijk contact. En daar houden wij van.

Maak kennis met de zoekmachine specialisten van B2.

Jeroen Bakker
Jeroen Bakker Mede-eigenaar
Dorin Bouwman
Dorin Bouwman Online consultant

Eerst even dit. Wat is zoekmachine optimalisatie eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie staat voor het optimaliseren van je website (onpage) en externe factoren (off page). Hoe beter het algoritme van Google je website waardeert, hoe hoger deze website in de zoekresultaten getoond wordt. Om de positie van je website te bepalen zijn 200+ verschillende factoren van toepassing. De ene factor is relatief eenvoudig te realiseren (bijvoorbeeld meer zoekwoorden in je teksten opnemen). De andere heeft wat meer expertise nodig (bijvoorbeeld het verhogen van de reactietijd van je webserver). Het algoritme van Google verandert van tijd tot tijd, met veranderingen in de posities tot gevolg.

Hogere posities in Google zorgen voor..

1. Gratis websitebezoekers – Organische bezoekers kosten niks.
2. Lange termijn resultaat – SEO investering blijft langdurig uitbetalen.
3. Vertrouwen bij mensen – Organische vermeldingen wekken vertrouwen.
4. Relevant websiteverkeer – Jouw website is relevant voor zoekers.

Ik wil met mijn website hogere posities in Google? Hoe gaat dat bij B2? 

Goed om te horen dat je het vergaren van (nieuw) websiteverkeer serieus neemt! B2 kan er voor zorgen dat je meer gerelateerd verkeer naar je website krijgt. Vanuit daar kunnen deze ‘warme bezoekers’ (ze zijn immers op zoek naar iets wat jouw bedrijf aanbiedt) worden omgezet naar (kopende) klanten: een conversie! Wij helpen graag met het behalen van je online doelstellingen, daar is zoekmachine optimalisatie een onmisbaar onderdeel van.

Op zoek naar snel resultaat? Verwacht niet te veel.

Rome is niet in één dag gebouwd. Hetzelfde geldt voor hoge posities in Google. Om je website hoger in de zoekmachine resultaten te krijgen is een lange adem nodig. Vaak zijn op korte termijn positieve verschuivingen te merken maar de echte posities (top 10) hebben, natuurlijk afhankelijk van de huidige situatie & concurrenten, meer tijd nodig. Een periode van enkele maanden is zeker geen uitzondering om rekening mee te houden. Stilstand is achteruitgang is een spreekwoord dat zeker van toepassing is voor een dienst als zoekmachine optimalisatie.

We starten met een project oriëntatie als basis voor een duurzame samenwerking

Om beslagen ten ijs te komen is een goede voorbereiding van zoekmachine optimalisatie essentieel. Wij gaan graag met je om de tafel om te inventariseren wat de exacte wensen zijn. Op basis van dit gesprek zijn we in staat om een concreet voorstel voor je op te stellen. 

We vragen u het hemd van het lijf tijdens een intake.

Wie is de organisatie? Wat doet de organisatie? Wat zijn binnen de organisatie doelstellingen voor de website? Wie zijn verantwoordelijke medewerkers? Wat is het niveau van je werknemers of collega’s als het gaat om website, content en marketing? Waar wil je organisatie graag op gevonden worden? Wat is de core dienstverlening? Op welke producten ben jehet meest trots of zit de meeste marge? Wie zijn de concurrenten? Wat is het maandelijkse budget? Wat zijn trends in je branche? Deze en vele andere vragen komen aan bod tijdens de intake.

Een SEO rapport met aanbevelingen, quick winst en een aanbeveling voor de lange termijn

Op basis van de intake gaan wij aan de slag met een nulmeting.. Wij laten diverse scans op de huidige website los en komen met aanbevelingen op basis van gebruikerservaring, techniek, content en autoriteit. Natuurlijk nemen wij ook, indien reeds ingesteld,  Google Analytics en Google Search, onder de loep. Wij overhandigen  een compleet rapport welke wij graag op locatie aan je presenteren.

In onze rapport categoriseren wij onze aanbevelingen op

1. Gebruikerservaring (hoe ervaart de bezoeker de website)
Vroeger was een pagina vol stoppen met zoekwoorden genoeg, nu niet meer. Zoekmachines worden ieder jaar slimmer en bekijken websites meer en meer vanuit de optiek van een bezoeker.  De website moet fijn werken. Deze dient snel en eenvoudig te zijn. Bezoekers moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Als bezoekers de website fijn vinden, vindt Google dat ook.

2. Technische SEO (website verbeteringen en& uitbreidingen)
De website moet werken, maar zo gewoon is dat niet. Technische internet ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Dat is de reden dat de SEO specialisten van B2 dit continu voor jouw organisatie in de gaten houden. Geen 404 foutmeldingen, geen witte schermen omdat de pagina traag is maar ook gestructureerde data en de nieuwste beveiligingen. En dat alles vanuit een ‘mobile-first’ gedachte.

3. Content (verbeteringen & uitbreidingen)
Onze Groningse zoekmachine specialisten zorgen voor zoekmachine geoptimaliseerde content, oftewel: zeer relevante teksten en bijpassende afbeeldingen, tabellen, lijstjes of video’s. Kwalitatieve content is een voorwaarde voor een goede vindbaarheid.

4. Autoriteit (backlinkprofiel verbeteringen & uitbreidingen)
Google ziet websites (of pagina’s) met veel inkomende relevante links eerder als een autoriteit. Deze pagina’s scoren vaak beter in zoekmachines. De professionals van B2 zorgen er voor dat pagina’s gerelateerde links krijgen vanuit andere websites of pagina’s. Het verkrijgen van links (linkbuilding) is een arbeidsintensief proces dat nooit af is. Voor goede resultaten is linkbuilding nog steeds een belangrijke factor en daarmee essentieel in een SEO strategie.

SEO Maatwerk is altijd een optie!

Wij werken met standaard pakketten die voor bewezen resultaat zorgen. Echter zijn er altijd uitzonderingen als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Wij kunnen bijvoorbeeld user reviews op Google, Klantenvertellen of TrustPilot van een positieve reactie voorzien.  Nieuwe website vermeldingen op internet standaard mailen met de vraag of er ook en link kan worden toegevoegd. Actief fora op internet scannen of er over je branche gesproken wordt met als doel om relevante reacties te geven met links naar gerelateerde producten of diensten.

Waarom SEO uitbesteden aan B2?

  1. SEO is dé passie van onze zoekmachine specialisten.
  2. Jarenlange SEO ervaring in competitieve internet branches.
  3. Sinds 2004 iedere dag druk met websites, webshops & SEO
kantoor-zoekmachine-optimalisatie-groningen
Een gedeelte van ons kantoor in Groningen, nabij de A7.

Periodiek systeem der SEO elementen als basis voor onze werkwijze

Zoekmachine optimalisatie lijk makkelijk (en is het soms ook). Tekstje hier, afbeelding daar, paar linkjes er naar toe en wachten op topposities. Niks is minder waar. SEO is een wetenschap. Een kat-en-muis spel tussen de algoritmes van Google (en andere zoekmachines) en zoekmachine specialisten. De algoritmes van bijvoorbeeld Google belonen pagina’s die de juiste combinatie van SEO factoren in een afgewogen mate gebruiken. Searchengineland.com publiceert sinds 2011 haar periodiek systeem der SEO elementen. Factoren die volgens SEO experts en data modellen zorgen voor hogere posities en dus meer gerelateerde bezoekers naar jouw website. Bij B2 staat dit periodiek SEO systeem centraal in audits, rapporten en planningen.

periodiek-systeem-seo-elemeten-2021-1
Het periodieke systeem der SEO elementen, uitgegeven door SearchEgineLand.com (versie 2021)

Veel concurrentie op een bepaald zoekwoord? Google reverse engineering!

Stel: je hebt een webshop en verkoopt dure televisies. Je bent alleen niet de enige die op dit idee gekomen is. Op dit moment sta je op het woord ‘televisie kopen’ op positie 3 in de organische zoekresultaten (dus zonder advertenties meegenomen). Je bent je er van bewust dat positie 2 (of zelfs 1) veel meer gerelateerd verkeer gaat opleveren. Je hebt alles wat in je macht ligt al gedaan om een positie te stijgen. Wat nu? Niks doen is geen optie. Stilstand is immers achteruitgang.

Wat is reverse engineering van Google resultaten?

Wow! Dat klinkt leuk maar wat is dit precies. Voor we verder gaan eerst een korte uitleg wat reverse engineering is. “Reverse engineering is het onderzoeken van een product om daaruit af te leiden wat de eisen zijn waaraan het product probeert te voldoen of om de precieze interne werking ervan te achterhalen.”. 

De wegingsfactoren van het Google algoritme achterhalen

Terug naar de case. Hoe handig zou het zijn om de ‘black box’ van het Google algoritme te doorgronden? B2 maakt gebruik van een data-tool die jarenlange expertise en artificial intelligence (AI) combineert tot een voorspelling van zoekmachine resultaten voor een bepaald zoekwoord (in ons geval: tv kopen). Het model kan door middel van machine learning zo gekalibreerd worden dat de uitkomsten identiek overeen komen met de real-time zoekresultaten van Google NL. De wegingsfactoren voor “tv kopen” zijn dan bekend.

google-reverse-engineering
Het achterhalen van de wegingsfactoren die Google hanteert. Das goud.

Voorspellen van zoekmachine posities

Op basis van de achterhaalde wegingsfactoren voor het zoekwoord ‘tv kopen’ in de zoekmachine van Google Nederland kan nu bepaald worden aan welke factoren op de website moet worden gewerkt. Is de domein autoriteit te laag, werk er aan. Is er te weinig content? Werk er aan. Is de link-flow te laag? Werk er aan. Na het verbeteren van je website kan je, op basis van de eerder achterhaalde wegingsfactoren, een voorspelling doen welke posities je over x-periode gaat innemen. Lang voordat het zover is.

Een paar voordelen van reverse engineering van Google?

  1. Weet hoe Google denkt voor een vooraf bepaald zoekwoord.
  2. Stuur vooraf op basis van data in plaats van achteraf sturen op resultaat.
  3. Bepaal op voorhand de juiste SEO strategie.
  4. Je kan vooraf een kosten-baten analyse maken hoeveel tijd/geld je moet steken om x-posities te stijgen.
  5. Wijzig het model aan de hand van toekomstige Google Updates.
  6. Ontvang suggesties voor interne linkstructuren & linkflow.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Aangenaam.

De professionals van B2 hebben alle SEO kennis in huis om jouw website of webshop op een betere posities te krijgen dan waar ze nu staan. Met een gedegen nulmeting gaan wij aan de slag om jouw website beter vindbaar te maken. Neem contact met ons op en wij vertellen je graag onze werkwijze.

SEO Vragen of een kennismaking plannen?
Neem contact op met Dorin Bouwman via: dorin@b2design.nl of bel 050-2306103.

4,5/5 Beoordeling voor onze websitescan

1/2 stappen

Stap 1 van 2

Wil je weten wat wij van je huidige website of webshop vinden?

b2design-3d-avatar
Hi, wat wil je ons vragen?

Ja, ieder serieus bedrijf moet investeren in zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie zorgt voor organisatie zichtbaarheid waar je geen cent voor hoeft te betalen. Hoe gerelateerder jouw content voor een bepaalde zoekopdracht is, hoe hoger jouw website in de zoekresultaten. Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je bent. Of je nu een lokaal restaurant bent, online verkoopt in een webshop of een wereldwijde onderneming bent, je moet aandacht besteden aan je SEO strategie. Jij wil toch ook dat je door huidige en nieuwe klanten goed gevonden kan worden? Precies.

Tsja. Mooie vraag. Zoekmachine optimalisatie is een proces waar veel factoren bij elkaar komen. Budget (hoeveel geld wil ik maandelijks besteden), concurrenten (heb je veel of weinig concurrentie online), technische staat van de website, backlink profiel en huidige posities zijn een voorbeelden van factoren die invloed hebben op het resultaat. Soms zie je binnen enkele dagen al lichte resultaten op "makkelijke" zoekwoorden. Op concurrerende zoekwoorden kan dit proces maanden duren.

Ja. Hoe sneller een website is, hoe fijner dit is voor jouw bezoekers. Hoe fijner een bezoeker jouw website vindt, hoe sneller en vaker hij terug zal keren. Er komen niet alleen bezoekers op je website, ook zogenaamde bots. Bots zijn eigenlijk zoekmachines die jouw website om deze te indexeren. Ook bots vinden het fijn als jouw website snel is. Zoekmachines willen kwalitatieve resultaten aan "zoekers" geven, en snelheid is nou eenmaal belangrijk. B2 zorgt in de basis voor een snelle website.

Nee. Wij kunnen dan niet garanderen. Niemand kan dit garanderen. Bij bedrijven of personen die dit wel kunnen garanderen moet je ver weg blijven. Wat wij wel kunnen garanderen is dat wij met de juiste middelen, kennis en tijd kunnen zorgen voor een zo optimaal mogelijke website waarbij hoge posities in het verschiet liggen. En vaak is dat alsnog een top 3 positie.

Op deze vraag wordt vaak geantwoord: "It depends". Vrij vertaald in het Nederlands: "dat hangt er helemaal vanaf". Wat is de huidige staat (techniek, content, autoriteit) van je website? Wie zijn je concurrenten? Wat zijn je doelstellingen? En wat is je budget? De combinatie van deze pijlers maakt dat een SEO advies altijd maatwerk is. Als start van onze zoekmachine optimalisatie proces beginnen wij standaard met een SEO audit. Dit is het fundament als start van de samenwerking. Hierin brengen wij alle relevante onderwerpen in kaart waarop wij een advies & stappenplan indienen. Alles met als doel om meer gerelateerd organisch verkeer naar jouw website te krijgen.

Zoekmachines willen "zoekers" zo goed mogelijk bedienen. Hoe beter de zoekresultaten aansluiten op de verwachting van de zoeker, hoe sneller en vaker de bezoeker weer terug komt om iets nieuws op te zoeken. Dat is de reden dat Google haar algoritme probeert te verbeteren. De eerste reden is dat het algoritme van zoekmachines wijzigen. De tweede reden is dat concurrenten niet stil zitten, stilstand is immers achteruitgang. Verder is het goed om te weten dat kleine schommelingen van dag-tot-dag heel normaal zijn.

Off-page zoekmachine optimalisatie bestaat uit alle factoren die zich niet op jouw website bevinden maar voor zoekmachines wel belangrijk zijn om jouw positie te bepalen. Voorbeelden zijn aan het aantal links naar jouw website, het aantal kwalitatieve links, de leeftijd van je domeinnaam (wanneer is deze voor het eerste geregistreerd), reputatie (social media kanalen) en reviews op Google reviews.

Veelal word gesproken over de 3 SEO pijlers: content, autoriteit en techniek. Daar kan gebruiksvriendelijkheid als 4e pijler aan toegevoegd worden. Focus je op kwalitatieve content, crawlability (zoekmachines moeten je website snel en vaak kunnen bezoeken), pagina titels, gebruikersgemak en kwalitatieve links van andere websites naar jouw website dan zit je op de goed weg. Deze focus zorgt voor waardering vanuit het Google algoritme.

On-page zoekmachine optimalisatie zijn alle elementen die op de website zelf aanwezig zijn en voor een zoekmachine relevant zijn om jouw positie voor een zoekwoord te bepalen. Denk dan aan de groepen content, url-structuur, internet links, structured data, linkflow, html opbouw, reputatie, links en gebruikerservaring. Maar ook negatieve elementen als cloaking of verborgen content horen bij on-page seo factoren.

Google zegt zelf dat links op social media geen factor zijn in het bepalen van zoekresultaten. Links die via social media worden gedeeld zorgen wel voor een verbetering van merkbekendheid. Wanneer meer mensen via sociale media jouw content delen, genereert het signalen die aangeven dat jouw berichten nuttig zijn voor jouw doelmarkt.

Onderzoek door CognitiveSEO geeft echter iets interessants aan. Zij analyseerden 23 miljoen gedeelde berichten op social media. Zij konden concluderen dat er een link was tussen het aantal likes, shares en reacties aan de ene kant en SEO aan de andere kant. Google en andere zoekmachines gebruikten deze 'social signalen' om websites hoger te positioneren.