Terug naar overzicht

UI en UX in 2019 een Awwwards inzicht

  • -
  • (Laatst bijgewerkt: 6 juni 2022)

Awwwards is een organisatie die zich richt op het promoten van digitaal ontwerp. Elk jaar organiseert Awwwards een conferentie waar alle grote ontwerpbureau’s en ontwerptalenten bij elkaar komen. Door middel van een verkiezing krijgen vormgevers en ontwikkelaars een podium. De laatste editie van de Awwwards conferentie werd gehouden in Amsterdam, en wij waren er bij! Deze driedaagse conferentie gaf ons inspiratie, nieuwe energie en ‘best-kept secrets’ die we natuurlijk graag met jou delen.

Het is interessant om te zien dat veel bedrijven een zelfde soort rode draad hanteren tijdens klantprojecten. Toch is de daadwerkelijke invulling van het proces vaak erg verschillend. Waar het ene bedrijf rapid prototyping hoog in het vaandel heeft, slaat een ander bedrijf deze fase over en begint direct met het schrijven van code. Toch leveren beide bedrijven hele gave producten op! Dat betekent dat het eindproduct echt is gemaakt voor de bezoeker.

Human centered nog volop in de mode

We besteden ongeveer 41% van onze kostbare tijd aan het kijken naar een scherm. Vooral de nieuwe generatie (Z) blijkt bijna niet meer anders te kunnen. Dit blijkt ook duidelijk uit de cijfers; 98% van deze generatie heeft een mobiele telefoon, waarvan bijna de helft 10 uur per dag ‘online’ is.

Bizarre cijfers die aantonen dat de (mobiele) digitale ervaring steeds belangrijker wordt. De beleving van de gebruiker staat hierin centraal, dit noemen we ‘Human Centered Design’. Tijdens de Awwwards conferentie bleek dat de gebruiker steeds centraler gezet wordt. Deze ontwikkeling zet dus nog wel even door. Maak van de gebruikerservaring je missie!

De juiste gebruikerservaring zal je conversie een flinke boost geven. Het uitgangspunt hierbij is; ‘Conversion is killing conversion’. Probeer de conversie niet te verhogen door middel van conversie-trucjes, maar geef de bezoeker de juiste ‘experience’. Dit doen we bij fysieke winkels ook niet, dus waarom zouden we dit wel doen bij onze digitale uitingen?

Ontwerp de toekomst

Het is ongelooflijk moeilijk om te bedenken wat de toekomst ons zal brengen. Vele ontwikkelingen om ons heen, zoals AI en VR zijn hot topics op dit moment. Dit brengt ook in de grafische industrie veel nieuwe mogelijkheden en kansen met zich mee. Het is van groot belang om verder te denken dan enkel ontwerp voor web.

Als ontwerper ben je constant bezig met het vormgeven van deze toekomst, en waarde toe te voegen aan producten en diensten. We zien vaak dat goede ideeën niet worden uitgevoerd omdat er bezuinigd wordt op ontwerp. Dit staat uiteindelijk de beleving van de (potentiële) klant in de weg. Als vormgever is het belangrijk dat je de opdrachtgever meeneemt in je idee. ‘Samen’ is het toverwoord. Hoe je dat doet? Ongeveer zo;

  • Zorg voor een super briefing waarin kansen en bedreigingen centraal staan.
  • Mensen zeggen niet waarover ze dromen. Wrik de dromen los door middel van ‘ideation’.
  • Maak goede werkende prototypen die zo echt mogelijk voelen. ‘It doesn’t mean shit, if nothing is build’.
  • Trek er op uit. Zorg dat je verkent wat de gebruiker wil en test dit, grondig.

Beweging is alles

Het gebruik van animatie op websites wordt steeds belangrijker. We leven in een tijdperk waar techniek en internet-snelheid steeds mindere hordes vormen voor de wildste ideeën, maak hier gebruik van! Pas wel op; prestaties van de website blijven erg belangrijk voor de usability van een digitaal product.

De juiste toepassing van animatie of beweging op de website hoeft niet perse moeilijk te zijn. Begin bij het begin en bekijk wat de identiteit van het product is. Een website voor kinderen zal een heel ander gevoel moeten hebben dan een advocatenkantoor dus speel daarop in.

Onderstaande principes helpen je op weg met het kiezen van animaties en beweging die echt iets toevoegen aan je ontwerp.

  • ‘Keep it clear’ – Hoe simpeler het concept, hoe beter het gaat werken
  • ‘Over here dumbass – Laat zien wat een gebruiker moet doen, en op welke plek.
  • ‘The follow me’. – Door middel van beweging laten zien waar je oog heen zou moeten.

Content

Je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen; Stock foto’s van zakenmensen die elkaar de hand schudden, of de glunderende callcentermedewerker met de zwarte headset op zijn of haar hoofd.

Stiekem weten we heus wel hoe fout dit is, maar deze openbare fotobibliotheken blijven we toch allemaal gebruiken. Hou er mee op, nu!

Als vormgever gebruiken we vaak stockfoto’s in een vroeg stadium van het ontwerptraject. Dit doen we om de opdrachtgever een beeld te geven van het eindresultaat, niet omdat dit de beste oplossing is voor het eindproduct. Investeer in de juiste identiteit voor je klant. Dit zal zich uiteindelijk terug betalen in het gevoel van het product, en hoogst waarschijnlijk in een upsell van je opdracht.

De verantwoordelijkheid van de ontwerper

Naast alle vernieuwende, flashy ontwerpproducten en verhalen over alternatieve ontwerpprocessen was er op de Awwwards conferentie ook ruimte voor reflectie. Meer en meer zijn gebruikers en ook ontwerpers zich bewust van de donkere kanten van media en techniek. Tijdens de conferentie werd er kritisch gekeken naar onze industrie. Soms op een luchtige manier, soms op een confronterende manier.

Mensen leven steeds meer in de digitale wereld en lijken de “echte” wereld soms bijna te vergeten. Bekijk bijvoorbeeld deze robot die op dit moment al verkocht wordt in China. Wat als deze trend zich doorzet? Ons gehele sociale leven veranderd.

Onze producten zijn verslavend en tijdrovend. Bedrijven en overheden zijn uit op onze data en privacy. De techniek en cijfers voeren de boventoon. Hierin ligt voor ontwerpers een mooie uitdaging, namelijk productdesign humaan te maken. De industrie moet vermenselijken. De eindgebruiker komt steeds meer centraal te staan. Ontwerpers en ontwikkelaars worden zich steeds meer bewust van hun verantwoordelijkheid. Want aan het einde van de dag draait het vak niet om prijzen, maar om mensen.

Eens sparren over creatieve oplossingen voor jouw bedrijf?

We gaan graag eens in gesprek over jouw bedrijf, organisatie of passie. Bekijk bijvoorbeeld onze cases om te zien hoe we onze kennis in de praktijk brengen. Nieuwsgierig geworden over wat we voor jou kunnen betekenen? Of gewoon eens een kop koffie drinken en inspiratie op doen?