De typografische trends van 2022
In deze blog nemen we je aan de hand om de belangrijkste typografische trends van 2022 te ontdekken. Wat ons opvalt, is dat de trends van dit jaar lijken in te spelen op de actualiteit. Zo zie je veel diversiteit in typografie en komen lettertypen met natuurlijke vormen terug. Dit is slechts een greep uit de typografie die 2022 ons te brengen heeft. Lees verder en ontdek alle typografische trends van 2022.
Afstappen van schreefloze lettertypen
Een overkoepelende trend is dat lettertypen met schreven terugkomen. Schreven zijn de streepjes aan de uiteinden van de letters, waardoor letters in elkaar over lijken te vloeien. In de afgelopen jaren waren lettertypen zonder schreven de trend, maar daarin is dit jaar verandering gekomen.
Een typografische trend in 2022 is de neue nouveau. Deze trend vindt zijn oorsprong bij de art nouveau beweging. Deze beweging wordt ook wel jugendstil genoemd en ontstond aan het einde van de 19e eeuw. Art nouveau kenmerkt zich door sierlijkheid, maar ook door dramatiek en onregelmatigheid. Zo konden er door vergroting of verkleining van letters verschillende letterhoogtes in een tekst staan.
In 2022 zien we de invloeden van de art nouveau beweging terug in de neue nouveau. Dit is een typografische stijl vol met decoratie en dramatische rondingen. Neue nouveau is een trend met vormen die zijn afgeleid uit de natuur. Het is de tegenhanger van de blokkerige, functionele en zakelijke lettertypes, die populair zijn geworden vanwege de gemakkelijke toepassing in digitale applicaties.
Een andere manier waarop schreven terugkomen is door middel van het ‘Svelte Serif’ lettertype. Dit lettertype borduurt voort op de ‘Soft Serif’, de trend van vorig jaar. Maar de focus ligt bij ‘Svelte Serif’ vooral op ‘slank’. Hierdoor krijgt dit lettertype verfijndere contrasten dan bij de ‘Soft Serif’.
Een andere trend in de typografie is het gebruiken van lussen. Deze vormen lijken speels en grillig. Lussen worden veel toegepast in verschillende logo’s, maar het is nog best een uitdaging om deze ‘loops’ te verwerken tot een sterk logo. Echter, wanneer het logo werkt, roept het visueel kinderlijke vreugde op.
Diversiteit in typografie: throw up en ink traps
Throw-Up
‘Throw-Up’ is een trend waarbij lettervormen die toegepast worden bij straatkunst verwerkt worden in typografie. Throw-Up typografie heeft ronde, ballonachtige vormen met meerdere lagen en vouwen. Het lijkt net zo direct en informeel als de graffiti die je wel eens tegenkomt in een stad.
Inktvallen
Inktvallen of ‘ink traps’ worden in 2022 veel toegepast in typografie. Deze letterstijl heeft twee doeleinden: fungeren als aandachtspunt of een smal lettertype helder laten lijken. Maar wat is een ink trap precies? Een ink trap is de eigenschap waarbij bepaalde hoeken en details weggelaten zijn uit de letters. Hierdoor trekt de letter meer aandacht en ontstaat er een unieke uitstraling.
Software maakt het mogelijk om met 3D en beweging te werken
Flux
De volgende trend is ‘Flux’. Dit is typografie waarbij beweging, morphen, diepte en dimensie van belang zijn. Een goed voorbeeld van Flux typografie komt uit een Noors nieuwsblad. Het lettertype beeldt uit hoe snel het ijs op de Noordpool smelt. Hiermee wordt visueel gemaakt welke negatieve invloed wij hebben op de planeet.
Certified Gold
Een andere trend in 2022 is de toepassing van goud, zilver en platina in typografie. Deze trend wordt ook wel ‘Certified Gold’ genoemd en beschrijft de verschijning van metalen afwerking in typografie. Metaal voegt diepte aan platte lettertypen en geeft ook 3D typografie een extra dimensie. Certified Gold laat platte lettertypen links liggen en spreekt onze genegenheid voor glimmende dingen aan.
NFT-fonts
Je hebt vast wel eens van NFT gehoord. De afkorting NFT staat voor non-fungible token en betekent letterlijk dat iets onvervangbaar is. NFT’s zijn er in allerlei vormen en maten, denk hierbij vooral aan afbeeldingen en video’s, maar ook aan typografie. Op een marktplaats genaamd “font.community” worden er lettertypen en tekens verhandeld die gekoppeld zijn aan een blockchain. Designers kunnen rechten verkopen, aandelen uitgeven, geld lenen, rente verdienen of zelfs geld inzamelen voor hun volgende lettertype.
Toch zit er een schaduwkant aan NFT’s. Het uitvoeren van één opdracht kost namelijk 3.000 kilowattuur elektriciteit. Ter vergelijking, dit gebruikt een gezin in 78 dagen. In een tijd waarin we om onze planeet moeten denken is het dus misschien onverstandig om het aantal NFT-transacties te verhogen.
Oftewel, lettertypen met schreven komen terug, ontwerpers haken in op de trend van diversiteit, werken met 3D wordt toegankelijker en NFT’s brengen ook in de wereld van typografie mogelijkheden. Er vinden dit jaar dus genoeg veranderingen plaats op het gebied van typografie. Welke trends heb jij al toegepast in je ontwerpen?