Terug naar overzicht

Sta stil bij je merkidentiteit

  • Daphne Elzes -
  • (Laatst bijgewerkt: 17 november 2022)

Als ondernemer heb je het druk. Druk met afspraken en met de ontwikkeling van je bedrijf. We snappen dat nadenken over wie je bent en waar je vandaan komt er wel eens bij inschiet. Toch is het erg belangrijk om af en toe even terug te denken aan waarom je begonnen bent en welke groei je hebt doorgemaakt. Waar staat jouw bedrijf nou echt voor en weten klanten wie je bent en wat je doet? Oftewel sta je wel eens stil bij je merkidentiteit?

Een merkidentiteit is de algemene indruk die je achterlaat bij consumenten en gaat dus zoveel verder dan een product of een logo. Het komt voort uit je bedrijfsidentiteit en positionering. Je merkidentiteit is eigenlijk hetgeen dat jou onderscheidt van je concurrenten. Met een sterke merkidentiteit val je eerder op bij potentiële klanten en bouw je naamsbekendheid op.

Uit welke onderdelen bestaat een merkidentiteit? 

Een merkidentiteit bestaat eigenlijk uit alle elementen die een bedrijf vertegenwoordigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een logo en website, maar ook aan de tone of voice die het bedrijf hanteert in reclame-uitingen. Welke grafische aspecten dragen bij aan de merkidentiteit van een bedrijf en welke betekenis wordt hieraan gegeven? We leggen de psychologie die schuilgaat achter verschillende grafische aspecten verder uit!

Lettertypes

Een lettertype geeft een merk een extra lading. Verschillende letterstijlen roepen vaak verschillende associaties op. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen dikke en dunne lettertypes. Een dun lettertype geeft een zachte, vrouwelijke uitstraling, terwijl een dik lettertype juist wordt gezien als sterk en mannelijk.

Bij het kiezen van een lettertype kom je voor verschillende keuzes te staan. Kies je voor een lettertype met schreven of toch voor een schreefloos lettertype? Een lettertype met schreven heeft streepjes aan het uiteinde van de letters, waardoor de letters in elkaar over lijken te vloeien. De lettertypes zonder schreven (schreefloos) hebben een simpeler uiterlijk. Tot slot is de keuze voor hoofdletters of kleine letters een belangrijke overweging. Kleine letters worden het meest gebruikt in de maatschappij en roepen daarom een toegankelijk en betrokken gevoel op. Hoofdletters stralen autoriteit uit en worden gebruikt om de aandacht van de lezer te trekken.

Kleurenpsychologie

Kleuren hebben een grote invloed op de gemoedstoestand van mensen en zijn erg belangrijk om je merkidentiteit te visualiseren. Je hersenen maken namelijk automatisch een associatie met een kleur. Bij het onderwerp duurzaamheid denk je waarschijnlijk aan de kleur groen. Zo heeft iedere kleur zijn eigen eigenschappen.

Meer weten over kleurgebruik op een website? Lees dan onze blog over dit onderwerp.

Invloed van vormen

Ook de vormen die je toepast op je website hebben invloed op je merkidentiteit. Staat jouw merkidentiteit voor eenheid, vriendschap, liefde en relaties? Pas dan cirkels toe in je visuele merkidentiteit. Iedere vorm heeft een andere betekenis. Rondingen worden gezien als teken van vrouwelijkheid, plezier en beweging, terwijl rechthoeken juist vrede en vertrouwen uitstralen. Het effect van driehoeken en verticale lijnen lijkt erg op elkaar. Beide stralen mannelijkheid en kracht uit. Wil je toch wat meer kalmte uitstralen? Ga dan voor horizontale lijnen. Deze lijnen hebben een rustgevend effect.

Om je op weg te helpen

Heel leuk al die theorieën achter kleur- en typografie gebruik, maar hoe bepaal je jouw merkidentiteit? Je hebt waarschijnlijk een goed beeld bij je eigen zakelijke identiteit. We helpen je graag om deze identiteit te vertalen naar een concreet plan. Met de onderstaande onderdelen kun je zelf alvast wat brainstormen over je (gewenste) identiteit.

1. Merkidentiteit en Positionering

Probeer jouw merkverhaal zo kort maar duidelijk mogelijk te vertellen in jouw merkidentiteit. Dit is het verhaal zoals jij je eigen merk ziet, waar je voor staat en wat jouw kernwaarden zijn. Je positionering is de unieke positie die je in het hoofd van je doelgroep hebt. Met een goede merkstrategie zorg je ervoor dat jouw merkidentiteit goed overkomt bij je doelgroep.

2. Merk archetypes

Merk archetypes geven jouw merk een karakter. Deze archetypes zijn beschreven door Karl Jung. Ze zijn herkenbaar en geven jouw merk merkwaarden. De twaalf archetypes zijn: de onschuldige, de wijze, de ontdekkingsreiziger, de rebel, de magiër, de held, de minnaar, de nar, de gewone mens, de zorggever, de heerser en de schepper.

3. Designprincipes

Designprincipes zijn een set (losse) regels waaraan de ontwerpen van je marketing en communicatie-uitingen moeten voldoen. Ze zorgen voor een kader om op terug te vallen. Bij de designprincipes staan uiteraard de wensen van de klant centraal.

Ieder bedrijf heeft zijn eigen, unieke verhaal. En dat verhaal verdient het om verteld te worden. Wil je graag ondersteuning bij het visualiseren van je merkidentiteit? Neem contact op en ontdek de mogelijkheden!