Huisstijlhandboek

Ieder respectabel bedrijf heeft een doordachte huisstijl. Om deze huisstijl te bewaken is een huisstijlhandboek nodig, in een huisstijlhandboek staat omschreven hoe de huisstijl van een bedrijf bewaakt moet worden. Door het opstellen van een huisstijlhandboek kan er nooit verwarring ontstaan over het gebruik van een huisstijl. Op deze pagina geven we meer informatie over het huisstijlhandboek, en waarom het een essentieel onderdeel is van het huisstijltraject.

Huisstijlhandboek

Gebruik van je huisstijl

In een huisstijlhandboek staat omschreven hoe de huisstijl gebruikt moet worden. Dit handboek is als een leidraad voor het toepassen van de huisstijl, ook wel de ‘huisstijlbijbel’ genoemd. Voor alle grafische uitingen is het belangrijk om het huisstijlhandboek te raadplegen. Een advertentie in de krant, je logo op een website of een beachflag met je logo er op? Eerst het huisstijlhandboek raadplegen! Het handboek geeft inzicht in de fundering van een huisstijl. Zaken die terug te vinden zijn in het huisstijlhandboek zijn bijvoorbeeld;

 

  • Lettertypes (fonts)
  • Kleurgebruik (kleuren, drukkleuren, steunkleuren etc.)
  • Elementen (zoals vormen, iconen of andere elementen)
  • Logotoepassingen (marges aan alle kanten, uitlijning en afmetingen)

Huisstijl handboek als leidraad voor je huisstijl

Afhankelijk van de omvang van je onderneming en het aantal mensen dat met de (nieuwe) huisstijl zal gaan werken kun je er voor kiezen een huisstijl handboek door ons te laten maken. In een huisstijl handboek zal het ontwikkelde logo en de aanvullende huisstijl-elementen besproken worden en zal het gebruik worden toegelicht. Allerlei handvatten worden aangereikt om de uniformiteit maximaal te kunnen waarborgen zoals; Hoe mag het logo gebruikt worden door externe partijen, welke lettertypes dien je te gebruiken in de communicatie, welke kleurcodes horen bij uw huisstijl en hoe worden brieven, offertes en facturen opgemaakt.

Voor het opbouwen van een herkenbare, uniforme en professionele uitstraling is het zaak dat je bedrijf (en alle medewerkers) zich houdt aan de richtlijnen zoals wij deze hebben opgesteld. De huisstijl heeft immers als doel: het creëren van eenheid in de profilering van je organisatie. Door de huisstijl consequent en uniform door te voeren in interne- en externe communicatie wordt de herkenbaarheid aanzienlijk versterkt.