Logo laten maken? Wij zijn B2 uit Groningen.

Wij zijn B2. Een grafisch ontwerpbureau in de stad Groningen. Wij houden ons sinds 2004 bezig met grafische vormgeving en het maken van logo’s voor organisaties die zichzelf serieus nemen. Een nieuw logo als basis voor je huisstijl en als basis voor jouw merkidentiteit. Liefde voor kleur, ruimtes, restvormen en typografie. Liefde voor logo’s. Dat is B2.

Direct een kennismaking inplannen?
Neem contact op met Dorin Bouwman via: dorin@b2design.nl of bel 050-2306103.

Logo Laten Maken

Wat kan je op deze pagina verwachten?

Jouw logo is een onderdeel van jouw merkidentiteit

Het ontwerpen van een logo lijkt zo simpel. Zo eenvoudig. Een tekstje, een kleurtje, een beeldmerk en klaar is kees. Niks is echter minder waar. Om tot een duurzaam en dus toekomstbestendig logo te komen houden wij rekening met vele aspecten die samen moeten komen. Wie is jouw doelgroep? Wat wil jouw organisatie uitstralen? Wat is het doel van jouw product of organisatie? Een klassiek lettertype of juist strak. Een vrolijk kleurtje (speelgoedwebshop) of juist zakelijk (advocatenkantoor). Met een beeldmerk of juist zonder.

De eerste indruk moet goed zijn

Een succesvol logo is een logo waar jij trots op bent. Dat volledig bij jou organisatie past en een doelgroep die het logo kan herkennen aan de kleur, lettertype of beeldmerk. Niet alleen nu maar ook nog over 10 jaar. Het logo is de basis voor jouw huisstijl (folders, email handtekeningen, vlaggen, autobelettering, visitekaartjes, gevelreclame) en jouw merkidentiteit. Het logo kan niet alleen gebruikt worden voor offline uitingen, maar ook juist voor online uitingen: social media, nieuwsbrieven, avatars, email handtekeningen en ga zo maar door.

Je logo als onbewust herkenningspunt

Jouw logo is een herkenningspunt voor jouw doelgroep. Alleen de kleur van een afbeelding op Linkedin kan al genoeg zijn om een associatie met jouw merk op te roepen. De kleur blauw uit het logo van Albert Heijn is bijvoorbeeld heel herkenbaar. Ook een beeldmerk kan direct herkenning geven. Denk maar eens aan het beeldmerk van Apple.

AH
Image arrowWat is de juiste kleur blauw uit het logo van Albert Heijn? Weet jij het?

De grafisch vormgevers van B2

121A3452
Kevin van der Kooi

Creative Director

121A3386
Rik Halsema

Grafisch ontwerper & Typograaf

Mees
Mees van Belle

Grafisch ontwerper

Meer dan 15 jaar ervaring met het ontwikkelen van huisstijlen & logo’s

Meer dan 17 jaar (sinds 2004) maken we huisstijlen en logo’s. Voor veel grafisch ontwerp ben je in Groningen bij ons aan het juiste adres, maar ook in de rest van Nederland staan we voor je klaar! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend voorstel. Wij zijn benieuwd naar je  organisatie, wat jullie doelstellingen zijn en hoe wij hier een professioneel tijdloos logo voor kunnen ontwerpen.

Logo's die wij eerder maakten

Nom Header

Cappuvino: Exclusieve koffie en wijn in hartje Groningen

Cappuvino coffee & wine bar
Header Rietschans2

Rietschans: Gastvrij genieten aan het water

De Rietschans
Omslag BosscherJanssens

Bosscher Janssens notarissen: een vlot en eigenzinnig notariskantoor in Groningen

Bosscher & Janssens Notarissen

5 redenen om je logo door B2 te laten ontwerpen

Wij zijn design experts. Wij houden van typografie, kleuren en restruimtes. Dagelijks zijn wij met ons ontwerp-vak bezig. Wij werken met een dagelijkse portie enthousiasme die jij ook aan je onderneming spendeert. Met als doel om een fantastisch duurzaam logo voor jouw organisatie te ontwerpen.  

  1. Een professioneel doordacht ontwerp
  2. Een creatief en zeer ervaren grafisch team
  3. Een strategische sessie als voorbereiding
  4. Altijd 1 vast aanspreekpunt bij B2
  5. Een bewezen track record met tevreden klanten

Hoe komt een nieuw logo tot stand

1. Briefing als basis voor ieder project

Een briefing is voor iedere (nieuwe) opdracht essentieel. Wij willen jouw (organisatie) leren kennen. Wat beweegt jullie? Wat zijn jullie doelen? Wie is jullie doelgroep? Wat willen jullie bereiken. Alleen door jullie door-en-door te kennen kunnen wij ons verplaatsen in de opdracht voor het maken van een nieuw logo. 

2. De 12 archetypes van Jung

Om de  persoonlijkheid van jouw merk zo goed mogelijk in te kaderen bepalen wij in overleg een archetype op basis van de “12 archetypes van Jung”. Er is voor jouw organisatie altijd 1 of meerdere archetypes die het beste overeenkomt. In ieder arche type zijn kernwaardes en eigenschappen verwerkt. Het bepaalde archetype (soms bedenken we ook een archetype op maat) is de basis voor het ontwerpen van een nieuw logo. 

3. Moodboard met aansprekende logo’s

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Ieder persoon heeft een eigen voorkeur wat mooi is en wat niet. Wij vragen jou daarom altijd om een aantal logo’s aan te dragen die jij mooi vindt, dat geeft ons een richting. De aangeleverde logo’s zullen wij toetsen aan de gekozen archetypes. Het kan namelijk zijn dat deze niet met elkaar in lijn liggen. In dat geval is er voer voor een mooie discussie: zijn de logo’s mooi omdat jij die mooi vindt of omdat deze het beste bij jouw organisatie passen? 

4. Tijd om te gaan schetsen: richting bepalen

Tijdens de briefing zijn de wensen voor het logo besproken. Op basis van de gehele voorbereiding gaan wij een paar ruwe richtingen voor je nieuwe logo uitwerken. Deze ruwe logo schetsen zullen wij aan jou presenteren. Iedere uitgewerkte richting zal worden toegelicht zodat je precies weet waarom wij welke keuze hebben gemaakt. 

5. Uitwerken van de gekozen richting

De richting van jouw nieuwe logo is bepaald. Op basis van deze keuze gaan wij nieuwe voorstellen voor jenieuwe logo bepalen. Je nieuwe logo zal verder worden uitgewerkt in een paar nieuwe voorstellen. In ieder nieuw logo zal specifiek worden ingezoomd op vorm, kleur en typografie. De uitgewerkte logo’s zullen aan je (team) worden gepresenteerd. Samen bepalen wij welke (combinatie) van logo’s uitgewerkt zullen worden tot een definitieve versie. 

6. De laatste puntjes op de ï en het nieuwe logo is klaar!  

Het kan heel goed zijn dat er nog een laatste ‘finishing touch’ moet worden uitgevoerd om de laatste details van je nieuwe logo te finetunen. Een vorm aanpassen of toch een iets andere kleur groen. De laatste puntjes op de ï zorgen ervoor dat jouw nieuwe logo zo goed als klaar is en het levenslicht mag gaan zien. Het liefste voor een zo lang mogelijke periode!

Een logo is toch simpel te maken?

Ja, klopt. Het woord “simpel” zegt in deze context heel veel over het eindresultaat. Het zegt niks over het proces om tot een professioneel logo ontwerp te komen. Zie onderstaand voorbeeld. Het is het nieuwe logo van de Gemeente Amsterdam. Als we de uitkomst vergelijken met het originele logo dan verwacht je niet dat er €100.000 voor is betaald. Het proces en de toepassing, daar zit vooral de tijd in. Er moet ook worden nagedacht over de toepassing van een (nieuw) logo binnen een huisstijl ontwerp. Het losse logo van de gemeente Amsterdam heeft geen 100.000 euro gekost. De hele toepassing binnen de huisstijl heeft 100.000 euro gekost.

Het logo van de Gemeente Amsterdan werd voor 100.000 euro vernieuwd.
Image arrowLogo Gemeente Amsterdam. Voor en na.

Een goedkoop logo is vaak duurkoop

Je bent als organisatie niet meer tevreden met het huidige logo. Het past gewoon niet meer bij de doelgroep en niet meer bij de missie van het bedrijf. Er moet een nieuw logo ontworpen worden. Je kan een keuze maken uit honderden bedrijven in Nederland die een logo voor jouw organisatie kunnen ontwerpen. Vaak ook nog lekker goedkoop. Voor een paar honderd euro ben je klaar. Maar wie zegt dat het nieuwe logo ook duurzaam is. Dat je over 2 jaar nog steeds blij bent met je logo? Dat vergt ervaring. 

Vooral de logo dragers brengen extra kosten met zich mee

Een nieuw logo brengt kosten met zich mee. Niet alleen om het logo an-sich te laten ontwerpen maar vooral de logo-dragers zijn kostbaar. Visitekaartjes, autobestickering, bedrijfskleding, briefpapier, gevelbelettering etc etc. Met een nieuw logo moet dit allemaal vervangen worden. En ben je over 2 jaar niet meer tevreden, dan moet ook dat allemaal vernieuwd worden. Niet alleen zonde van het geld, tijd en energie. Ook zonde van de spullen.

Waar voldoet een goed logo aan?

Een goed logo is eenvoudig, gedenkwaardig, tijdloos, functioneel, geschikt, brengt een boodschap over en past natuurlijk bij een organisatie. Een logo is meer dan alleen een beeldmerk, wat typografie (lettertype), wat kleuren en een beeldmerk. Het gaat om marges, om een nauwkeurig uitgekozen lettertype en om restvormen. Achter alle keuzes moet een idee zitten. Het logo moet zijn uit te leggen. 

Eenvoud: less is more

Minder is meer. Less is more. Een veelgehoorde uitspraak als het gaat om logo’s. Maar is minder wel altijd meer? Het belangrijkste is dat het logo herkenbaar is. Op basis van kleur, typografie en beeldmerk. En natuurlijk in combinatie met elkaar. 

Functioneel voor diverse toepassingen (responsive)

Een goed logo valt vanuit elk perspectief op en is geschikt voor alle formaten (klein, groot) en achtergronden (transparant, diapositief). De kleuren van het logo moeten de waarden van uw merk bevatten. Veelzijdigheid is dus de sleutel tot het creëren van een effectief logo-ontwerp.

Voorbeelden van responsive logo
Image arrowLogo's moeten in diverse toepassingen gebruikt kunnen worden. De herkenbaarheid moet blijven bestaan.

Gedenkwaardig

Het logo moet gedenkwaardig zijn. De kleuren, beeldmerk en lettertype moeten in het “koppie” van jedoelgroep worden opgeslagen. Om een ​​gedenkwaardig logo te laten ontwerpen, moet jede boodschap die je wilt overbrengen en de waarden die jebedrijf vertegenwoordigd zorgvuldig selecteren. Dat is de reden dat wij gebruik maken van de 12 archetypen van Jung. 

Tijdloos als fundament voor de toekomst

Een logo laat je niet maken voor een maand. Een logo laat je maken omdat je hier langdurig profijt van wilt hebben. Herkenbaarheid bouw je namelijk niet op in één dag. Ga niet voor een hip logo in de kleuren die nu helemaal “in” zijn. Ga voor een logo dat tijdloos is en eventueel met minimale aanpassingen weer helemaal up-to-date is. 

Geschikt voor alle doelgroepen

Een logo moet geschikt zijn voor de juiste doelgroep.Leesbaar, stijlvol en een opvallend beeld zijn belangrijk. Een uitgebalanceerd logo-ontwerp is van belang om uw doelgroep te laten boeien.

Waarom heeft je logo een update nodig?

Het is niet gek om een bestaand logo van een nieuw sausje te voorzien. Er kunnen diverse redenen zijn waarom je tot de keuze van een nieuw logo komt. We geven je een aantal redenen. 

1. Je logo is niet uniek

Tijdens de start van je bedrijf heb je niet het budget gehad om duizenden euro’s voor een uniek logo uit te geven. Logisch. Het is dan niet gek dat je een logo gebruikt die veel gelijkenissen heeft met andere logo’s. In een competitieve markt moet je logo staan als een huis. Een professioneel logo zegt iets over je organisatie: je bent professioneel want je neemt je logo serieus.

Het logo van Beats lijkt gebaseerd op een oud logo van de Stad Brühl in Duitsland.
Image arrowHet logo van Beats (2015) lijkt heel veel veel op het logo van Stadt Brühl (1971)

2. Je bestaande logo is verouderd

In de jaren ‘90 was het heel normaal om je eigen logo met Microsoft Word te ontwerpen. Niet heel gek. Maar tijden veranderen. Wensen van klanten veranderen. De standaard is momenteel anders dan toen. Samengevat: Je logo is verouderd en het is tijd voor een nieuw elan.

Apple Logo Ontwikkeling
Image arrowWordart was in de jaren ‘90 een veelgebruikt programma om logo’s zelf te ontwerpen.

3. De bedrijfsnaam is veranderd

Na een fusie ga je samen met een ander bedrijf door onder een nieuwe naam. Het oude logo is “onbruikbaar” en er moet een nieuw logo komen. Niet alleen het bedrijf heeft een frisse wind nodig, ook je logo en huisstijl.

Chase Jpmorgan Logo Samenvoeging
Image arrowChase en J.P. Morgan zijn als bedrijven samen gegaan onder de naam: JPMorganChase.

4. Je wilt met de tijd mee gaan

Stilstand is achteruitgang. Standaarden verschillen in diverse tijdsperiodes. Al een tijdje niks aan je logo gedaan, dan kan het aan te bevelen zijn om hier een kritisch naar te laten kijken. Hieronder geven wij 2 voorbeelden van ontwikkelen van logo’s door de jaren heen: Shell & Apple. Valt het je op dat Apple vanaf 2014 weer terug is bij het logo die ze tussen 1998 en 2000 voerden? Flat design, één kleur en zonder tierelantijntjes.

Het logo van Shell door de jaren heen. Van Zwart wit naar kleur.
Image arrowHet logo van Shell heeft nogal wat wijzigingen door moeten maken.

4. Je logo heeft een andere uitwerking dan bedacht

Je laat een nieuw logo maken en je bent er helemaal blij mee. Je laat het nieuwe logo aan een medewerker zien en ook hij is helemaal happy. Je laat je logo drukken op de gevel, op kleding, op auto’s, visitekaartjes en waar nog meer. Totdat iemand je na een week wijst op een ander inzicht. Wanneer je op een iets andere manier kijkt zie je ineens iets heel anders. En dat is nou juist precies niet waar je als organisatie voor staat. Een paar voorbeelden die als klassiekers bestempeld worden.

Astyle Logo Meerdere Inzichten
Image arrowJe kan meerdere interpretaties bij het logo van astyle.it

5. Je logo is chaotisch

Een logo met verschillende lettertypes. Of met meer dan 3 verschillende kleuren. Een aantal drukke elementen er in. De basis voor een chaotisch logo. Ingewikkeld om te scannen, een overvloed aan informatie. Daarmee een volledig ongeschikt logo. Tijd voor een redesign van je logo!

Logo Verandering Absolut Vodka
Image arrowHet logo van Absolut wodka is nogal vereenvoudigd.

6. Je bent het huidige logo ontgroeid

Je organisatie groeit. Of wordt juist kleiner. Misschien verandert je missie, visie, doelstellingen of doelgroep wel. Misschien treed je buiten Nederland en richt je je ook op Duitsland of misschien ga je wel “global”. Allemaal grote veranderingen die reden kunnen zijn om kritisch naar je huidige merkidentiteit te kijken.

Logo Mastercard Flat Nieuw
Image arrowHet logo van Mastercard is eenvoudige geworden.

7. Je logo past niet meer bij het dienstenpakket

Je bent een pizzeria, Domino’s, en verkoopt pizza. Alleen pizza. Echter, na een paar jaar verkoop je ook potato wedges, jalapēno cheese bites en gemarineerde kippenkluifjes. Dan volstaat een naam als Domino’s Pizza niet meer helemaal. Domino’s zou misschien beter zijn. Dat is precies de reden dat het woord ‘pizza’ uit het logo is gehaald. Het voldeed niet meer aan de aangeboden diensten.

Dominos Pizza Logo Ontwikkeling
Image arrowDomini's Pizza biedt inmiddels meer aan dan alleen pizza's.

Even iets leuks: test jouw logo kennis met onze quiz!

Je bent bijna onderaan deze pagina gekomen. Je hebt veel tekst en afbeeldingen met logo’s voorbij zien komen. Het is nu tijd voor iets leuks: speel één van onze quizzes rondom logo’s, lettertypes en kleuren. Succes!

Veelgestelde vragen

Voor het ontwerpen van een logo zijn wij gemiddeld tussen de 25 en 30 uur bezig. Op basis van ons uurtarief van €92,50 kan je rekening houden met een bedrag tussen de €2000 en €3000. Tijdens het ontwerp traject zullen wij een uitgebreide briefing nodig hebben en bepalen wij een (eigen) archetype van Jung. Op basis van de briefing gaan wij schetsen. De uitkomst zijn paar ruwe richtingen. Na een presentatie zullen wij de gekozen richting verder uitwerken in een aantal logo-voorstellen. Er zal specifiek worden ingezoomd op vorm, kleur en typografie. 

Wij gaan niet over één nacht ijs. Op basis van onze ruime ervaring zijn wij gemiddeld 20 tot 30 uur bezig met het ontwerpen van een nieuw logo. In deze uren zijn een uitgebreide briefing, schetsen, presentaties, project management en het ontwerpen van het logo in opgenomen. De doorlooptijd vanaf de projectaanvang tot logo-oplevering neemt tussen de 4 en 12 weken in beslag.

Een goed logo is eenvoudig en herkenbaar. Het logo moet begrijpelijk zijn. Een logo moet tijdloos zijn. Het is immers zonde om volgend jaar een nieuwe versie van je logo te moeten maken. Een veelzijdig logo is handig zodat het voor veel toepassingen (online en offline) gebruikt kan worden. Als laatste is een goed logo een logo die past bij jouw bedrijf of organisatie en doelgroep.

Het re-branden (lees: opnieuw laten maken) van je logo kost net zoveel tijd als het opnieuw ontwerpen van een logo. Er zal opnieuw een briefing moeten worden gedaan, opnieuw moet er geschetst worden en opnieuw moeten er richtingen worden bepaald. Wij rekenen gemiddeld genomen tussen de 20 en 30 uur voor een rebranding. Natuurlijk is het (vaak) slim om de huidige merkidentiteit niet te rigoureus te wijzigen. De opgebouwde herkenbaarheid moet zoveel als mogelijk in stand worden gehouden. Dat is precies de reden dat bijvoorbeeld Apple, Google of Shell wijzigingen in een logo in stapjes uitvoeren.

Een logo kan je praktisch gezien door iedereen laten maken. Net als dat je je auto door iedereen zou kunnen laten repareren. Of het slim is, is een tweede. Je logo is een herkenbaar verlengstuk van je organisatie. Het moet je doelgroep aanspreken en passen bij je bedrijf. Kortom, er moet aandacht aan worden gegeven door ontwerpers die verstand en ervaring hebben met het opzetten van een merkidentiteit, merkstrategie en branding.

Waarom doet een specifieke kleur blauw jouw denken aan Coolblue, Albert Heijn of Linkedin? Precies, omdat het logo een kleur blauw bevat die je heel vaak ziet. In verschillende omgevingen. Online en offline. Het doel van een logo is om de herkenbaarheid van een organisatie te vergroten. Een logo bevat kleuren, lettertypes en vormen die in de huisstijl terug komen. Soms doet alleen een lettertype in een bepaalde kleur je al aan een merk denken. Dat is het doel bereikt.

De enige echte benaming is: tagline. Een tagline, slogan en pay-off zijn termen veel door elkaar worden gebruikt. Een pay-off zit dichter bij de kern van je organisatie. Het vertelt niet alleen wat je doet, maar veelal ook wat je belooft en waar je goed in bent. Over het algemeen heeft een pay-off een langere houdbaarheid dan een slogan. Een slogan wordt vaak voor een (online) campagne gebruikt.

Nee. Een monogram is een symbool die is opgebouwd uit twee of meer letters en/of grafische symbolen. Een monogram ook een logo noemen is niet helemaal terecht. Een logo ziet er altijd hetzelfde uit. Een monogram kan steeds in een andere vorm optreden zolang de letters maar herkenbaar zijn.

Het intellectueel eigendom blijft altijd bij de ontwerper van het logo. Het auteursrecht ligt standaard bij de ontwerper van het logo, tenzij er iets anders over is afgesproken. De opdrachtgever mag dus niet (tenzij anders afgesproken) zomaar, zonder toestemming van de ontwerper, een wijziging in het logo aanbrengen.

De grafisch vormgevers van B2 houden zich bezig met vormgeving van merkidentiteiten als logo's, huisstijlen, drukwerk, websites, webshops en (online of offline) marketing uitingen. Er zal tijdens het ontwerp-proces standaard veel aandacht worden gegeven aan vorm, kleur en typografie. 

Een organisatie heeft een huisstijl (ook wel 'Corporate identity') om op een uniforme consistente manier naar buiten te treden. Het doel is herkenbaarheid vergroten. Een huisstijl bevat de kleuren, lettertypes en vormen die consistent gebruikt moeten worden. De verhoudingen van bijvoorbeeld het logo zijn vastgelegd en mogen niet gewijzigd worden. De huisstijl kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld visitekaartjes, website, webshop, banners, visuals voor social media, briefpapier, posters, gevelbelettering en meer. Veel meer.