Merkstrategie

Een merk is constant aan het evolueren en daardoor kan het lastig zijn om het overzicht te behouden. Door gebruik te maken van een merkstrategie kan uw merk in kaart worden gebracht en ontstaat er eenheid in uw bedrijf. Een merkstrategie is het van een koers naar de toekomst, dit zorgt er voor dat er een duidelijke missie is waar u en uw bedrijf naartoe kunnen werken.

Merkstrategie

Wat is een merkstrategie?

Met behulp van onderzoek en cijfers stelt B2Design een plan op waarmee een overzicht heeft van uw doelgroep en concurrentie en hoe uw bedrijf de markt het beste kan benaderen. Vanuit Groningen werken onze vormgevers hard om een geweldig plan voor u op te zetten. Dit resulteert in een hapklaar document waarmee u organisatie mee verder kan.

Als bedrijf heeft u een goede planning nodig om uw merk op de markt te brengen. Een merkstrategie kan u daarbij helpen. Uiteindelijk moet een merk een bepaald gevoel oproepen bij uw doelgroep en een merkstrategie geeft aan hoe u dit kan doen. Het is een beknopt document dat informatie verschaft over de selling points van uw bedrijf, kijkt naar de concurrentie en uw doelgroep in beeld brengt. Als u bezig bent met het ontwikkelen van een merk geeft een merkstrategie u houvast en focus.

Positionering van uw merk

Als ambitieus bedrijf heeft u vast nagedacht over de toekomst van uw merk. Positionering is hoe u wilt dat de markt praat over uw merk en welke opvattingen zij er over hebben. Het is een toekomstbeeld waar u als bedrijf langzaam naartoe werkt. Het is belangrijk om een duidelijke identiteit te definiëren zodat u altijd een doelstelling heeft om naar toe te werken. Wanneer het duidelijk is wat uw toekomstige doelstellingen zijn is het makkelijker om uw doelgroep te benaderen. B2Design helpt u hiermee door middel van gebruik van archetypes om het bedrijf en de doelgroep af te bakenen. Door deze methodes komt u erachter hoe u de juiste positionering kan bereiken en uw bedrijf meeneemt naar de toekomst.

Onderzoek naar merkstrategie

Tijdens de onderzoeksfase gaan onze B2 strategen bezig met het analyseren van uw bedrijf en de concurrentie. B2Design kijkt naar de sterktes en zwaktes van uw bedrijf en de unique selling points. Ons team stelt een concurrentiematrix op en vergelijkt de unique selling points met de concurrentie. Hierdoor krijgt u inzicht in uw doelgroep en hoe u de markt het beste kan benaderen.

Nu onze strategen weten wat uw bedrijf uniek maakt richten zij hun aandacht op uw doelgroep. Dit doen zij aan de hand van een persona, een fictief persoon die gebaseerd is op data van uw doelgroep. Door de persona kan ons team problemen en pijnpunten in kaart brengen en deze preventief oplossen. Daarnaast stellen de onderzoekers user stories op. Hoe gaat uw doelgroep om met het product en waar lopen ze tegenaan?

Waarom een merkstrategie opzetten?

Een merk is constant aan het evolueren en het kan lastig zijn om de verwachtingen van uw doelgroep bij te houden. Met behulp van een merkstrategie kan u een de markt in kaart brengen en meer inzichten krijgen in uw bedrijf en de concurrentie. Door het onderzoek dat B2Design doet, krijgt u informatie over uw doelgroep wat er voor zorgt dat u nog accurater kan inspelen op de behoeftes van het publiek. Onze onderzoekers zorgen er voor dat alle relevante raakvlakken worden behandeld zodat u merk zich kan ontwikkelen en kan doorgroeien.

Briefing voor merkstrategie

Goede communicatie is belangrijk voor een succesvolle samenwerking en daarom begint B2Design elk project met een briefing. Door een project te beginnen met een briefing heeft u als klant een beter idee met wie u in zee gaat en dit proces helpt beide partijen om elkaar beter te begrijpen. Tijdens deze briefing stelt ons team vlijmscherpe vragen om erachter te komen wat voor merkstrategie moet worden ontwikkeld voor uw bedrijf. Door middel van dit introductiegesprek kunnen onze ontwerpers de opdracht afbakenen en beginnen aan de onderzoeksfase.