Terug naar overzicht

Gamification gebruiken op je website: 4 concrete voorbeelden

Dorin Bouwman
  • Dorin Bouwman -
  • (Laatst bijgewerkt: 6 juni 2022)

Ben jij al aan het wandelen geslagen tijdens de Corona lockdown? Misschien was je al een fervent wandelaar, of heb je deze hobby net ontdekt bij gebrek aan een andere sportieve uitlaatklep. Hoe dan ook, we kunnen niet om het succes van wandelen heen. Velen doen dit met een app op hun telefoon en soms zelfs een smartwatch. Denk aan de Ommetje-app, Strava, Samsung Health of de FitBit app. Deze apps maken van iets doodeenvoudigs als wandelen een spannend spel met doelen, competitie en beloningen: ook wel Gamification genoemd.

Wat is Gamification eigenlijk?

Even terug naar het begin, want wat is gamification ook alweer? Gamification is het toepassen van spelelementen en speltechnieken in een niet-spel omgeving. Dit met gedragsverandering als doel. Door een simpele nudge als “Papier hier” roepen, kan Holle Bolle Gijs ervoor zorgen dat bezoekers van de Efteling hun afval in de afvalbak gooien, in plaats van ernaast. Gamification klinkt heel hip en nieuw, maar we hebben toch al een hele tijd te maken met dit fenomeen. Denk bijvoorbeeld aan de koopzegels of DE-zegels sparen, of iets nieuwer, gepersonaliseerde aanbiedingen bij je AH-Bonuskaart. Hoewel deze (deels) offline gamification-uitingen werken als de brandweer, wordt net zo vaak online ingezet.

Gamification werkt

Erg leuk, dat Gamification, maar wat heb je voor jouw website er aan? Buiten het feit dat je mensen wellicht wat vrolijker kan maken, heeft Gamification toepassen daadwerkelijk nut! Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de motivatie door een beloning toe te kennen. Ook is het een fijne manier om bezoekers aan te sporen om dat te doen waar jouw website voor dient. Tijdens het maken van een nieuwe website kan hier bij voorbaat over worden nagedacht.

Gamification toepassen op je website

Gamification online toepassen is dus een goed idee en het fijne eraan is dat je zelf bepaalt hoe je dit gaat doen. Er zijn talloze manieren waarop Gamification wordt gebruikt om bepaalde gedragsveranderingen te bereiken, maar nog minstens zoveel manieren die nog niet ontdekt zijn. Laat je dus inspireren maar vooral niet beperken tot de voorbeelden van anderen.

1. Voortgangsmeter om een taak af te ronden

Een laagdrempelige manier van je bezoekers aanzetten tot het afronden van een taak, kan zijn door een voortgangsmeter in te bouwen. Je kent vast wel websites waar je een balk ziet vollopen naarmate je verder naar beneden scrollt, een simpele tool om ervoor te zorgen dat de hele pagina gezien wordt. Ook kun je mensen aansporen tot het volledig invullen van hun online profiel (LinkedIn) door te laten zien hoe ver ze zijn, hoe ver ze nog kunnen gaan en welke stappen ze hiervoor kunnen nemen.

2. Easteregg: verstop iets op je website

Webshop BestSecret heeft rondom Pasen 2021 paaseieren verstopt in de app. Iedere dag konden er een x-aantal eieren gevonden worden. In ieder ei zat een verrassing, zoals korting of gratis verzending. Dit met het doel om gebruikers elke dag terug te laten keren en meerdere pagina’s binnen de app te openen om de eieren te vinden. Deze webshop heeft de term Easteregg erg letterlijk genomen, maar dit mag ook wat subtieler. Google is een mooi voorbeeld hiervan. Er zijn een aantal zoekopdrachten die ervoor zorgen dat de zoekmachine wat geks doet. Zoek maar eens op ‘Askew’ of ‘do a barrel roll’. Eastereggs zoeken is dus niet alleen iets voor in de tuin net na het paasontbijt. Filmstudio’s maken hier ook graag gebruik van. Zo zijn er veel Pixar films met kleine, subtiele verwijzingen waar de echte fans naar kunnen zoeken. Het vinden en verzamelen van deze Eastereggs doet hetzelfde als het vinden van een chocolade eitje in de tuin, het geeft voldoening en zorgt ervoor dat je door wilt zoeken.

3. Quiz: altijd leuk voor een bezoeker

Nog een laagdrempelige maar zeker niet minder effectieve manier van gamificeren, is het toevoegen van een quiz of poll op je website. Het is leuk als bezoeker om bijvoorbeeld te weten te komen welk product het beste bij je past of welke kleur mooi staat in jouw interieur, maar ook nuttig voor jou als aanbieder! De uitkomst van de quiz kan de bezoeker namelijk doorverwijzen naar jouw product of dienst dat hiermee helemaal in lijn is. Polls geven bezoekers niet alleen het gevoel verbonden te zijn met jouw merk, maar geven jou inzicht in hun mening, wensen en behoeften. Twijfel je nog over een kortingsactie op product A of product B? Laat je bezoekers kiezen! Zo weet je dat je datgene aanbiedt waar vraag naar is én zorg je voor verbondenheid met je doelgroep.

4. Leaderboard: moedig bezoekers aan om ‘iets’ te doen

Als je denkt aan een scorebord, dan denk je vaak aan spellen en sporten. Toch wordt dit spelelement vaak ‘geleend’ door websites en apps, om zo hun gebruikers aan te moedigen. Inzichtelijk maken hoe jij presteert ten opzichte van anderen kan er namelijk toe leiden dat je nóg wat meer je best gaat doen. Taalapp Duolingo en Enqueteplatform Surveyswap gebruiken een leaderboard om zo hun gebruikers aan te sporen meer lessen of enquetes uit te voeren.

Benieuwd hoe je Gamification kan inzetten op jouw website en zo jouw doelen kunt behalen?

Wij helpen jou ook graag met het opzetten en uitvoeren hiervan. Op zoek naar een andere oplossing, of gewoon wat informatie? Neem gerust contact op!

Dorin Bouwman

Sinds 2015 in dienst bij B2Design. In zijn vrije tijd bouwt hij drones en racet er mee. Dorin is crypto- en gadgetnerd en volgt de laatste trends op de voet.