Hannah3
Privé: Hannah Crol Marketingstagiaire
minuten 22 maart 2021

Het AIDA-model – Wat is het en hoe pas je het toe?

Attention, Interest, Desire en Action. Het AIDA-model is niet meer weg te denken uit de (online) marketingwereld. Hoewel het AIDA-model perfect aansluit bij de hedendaagse online marketing strategieën, bestaat dit model toch al rond de 100 jaar. St. Elmo Lewis ontwikkelde dit hiërarchische funnel dat weergeeft welke stappen consumenten doorlopen om tot conversie over te gaan. Vanaf het eerste moment dat een potentiële klant een merk of product opmerkt tot het moment dat de aankoop wordt gedaan. Hoe het AIDA-model in elkaar steekt en hoe je deze optimaal benut voor jouw merk lees je in deze blog!

Web

Attention

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Hiermee zet je de toon voor de rest van de relatie die je hebt met je potentiële klant. Denk bijvoorbeeld aan het Halo/Horn effect. Natuurlijk kun je hier later nog een draai aan geven om de band tussen jullie te verbeteren, maar een goede eerste indruk is nooit weg. Hiermee start ook gelijk het AIDA-model, de eerste laag van de funnel. In de Attention-fase merkt jouw doelgroep je voor het eerst op. Misschien dankzij een poster in een bushokje, een radiospotje of een leuke Instagram post die viral is gegaan. Er wordt nog geen bewuste waarde aan jouw merk of product gekoppeld, maar het bestaan wordt zeker opgemerkt. De volgende keer dat ze jouw producten bij iemand thuis zien staan zullen ze het herkennen. 

Attention-fase optimaliseren

Hoe breder jouw funnel begint, hoe breder deze eindigt (lees: conversie). Zorg ervoor dat jouw doelgroep je kent, zodat ze je kunnen herinneren wanneer ze jouw producten of diensten nodig hebben. Wees op de plekken waar jouw doelgroep ook is. Zijn ze vooral actief op LinkedIn, of kijken ze vaak televisie na ‘t avondeten? Zorg dat jij er ook bent! 

Interest

Oke, je doelgroep weet nu van het bestaan van jouw merk af. De eerste stap is gezet! De funnel is iets smaller geworden en nu is het zaak om ervoor te zorgen dat ze jouw merk registreren als iets positiefs. In de interest-fase wordt letterlijk interesse gewekt in jouw producten of diensten. In deze fase gaat jouw doelgroep op zoek naar jou, in plaats van andersom. Die ene wijn die ze laatst bij hun vrienden hebben gedronken, willen ze zelf ook hebben. De doelgroep zit in een onderzoekende fase waar ze informatie nodig hebben. Informatie die jij levert. 

Interest-fase optimaliseren

Je doelgroep wil graag antwoorden: hoeveel vraag je voor die fles wijn? Waar kan ik hem bestellen? Uit welke streek komt de wijn? Wat vinden anderen er eigenlijk van? Zorg ervoor dat jouw productpagina up-to-date is met informatie die de vragen van bezoekers beantwoordt. Vergroot je vindbaarheid in Google, zodat jouw doelgroep je gemakkelijk kan vinden. Pas online zichtbaarheid in de breedste zin van het woord toe. Zo kun je review-platformen gebruiken, klantbeoordelingen toevoegen in je webshop of in het geval van wijn: de Vivino-rating toevoegen.

Desire

Alle informatie die jij in de Interest-fase hebt geleverd heeft ervoor gezorgd dat een deel van de doelgroep in de funnel overgegaan is tot de Desire-fase. De mensen in deze fase willen jouw product of dienst nu echt hebben. Heb jij ook het idee dat wanneer jij een nieuwe auto op het oog hebt, je dat type auto opeens veel vaker voorbij ziet komen? Natuurlijk houdt je brein je voor de gek, maar het kan geen kwaad om hier je voordeel uit te halen. In deze fase zorg je er namelijk voor dat degene die jouw product wil hebben, daadwerkelijk de aankoop doet. 

Desire-fase optimaliseren

Wat heeft jouw doelgroep nodig om daadwerkelijk over te gaan op een aankoop? Door positieve gebruikerservaringen te delen maak je op een slimme wijze gebruik van één van Cialdini’s principes: sociale bewijskracht. Ook kun je advertenties inzetten om te retargeten, bezoekers van gisteren laat je vandaag een advertentie van jouw product zien. Zorg ervoor dat je niet vergeten wordt en dat wanneer je doelgroep over wil gaan tot een aankoop, ze je snel kunnen vinden.  

Action

En dan nu, actie. Het moment waar jij vanaf het begin eigenlijk al op hoopte. Je hebt de Desire-fase goed benut om zoveel mogelijk potentiële klanten enthousiast te maken om je product te kopen. Alle input in de vorige fasen laat zich nu uitbetalen. Nu kan niets meer misgaan, toch? 

Dat hoop je uiteraard, maar er blijven helaas grote en kleine obstakels die ervoor zorgen dat je doelgroep tóch afziet van een aankoop. Als er een moment is dat dat zonde is, dan is dat wel nu. 

Action-fase optimaliseren

Je hebt vast wel eens gehoord van Conversion Rate Optimization. Dit principe wordt niet per se ingezet om het aantal bezoekers op je website te vergroten, maar wel om het aantal conversies van die bezoekers te verhogen. Door middel van statistieken analyseren en daarmee websites te optimaliseren kunnen wij ervoor zorgen dat het aantal bezoekers dat converteert omhoog gaat. Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? We lichten het graag persoonlijk toe!

AIDA-model inzetten

Het effectief benutten van het AIDA-model kan dus niet alleen zorgen voor meer naamsbekendheid, maar op de lange termijn ook voor meer conversies. Het AIDA-model werkt het beste wanneer alle touchpoints een geheel vormen. Dus dat betekent: je huisstijl overal toepassen, consequentie in content en dit alles met jouw doelgroep in gedachten. 

Bij B2Design gebruiken wij het B2X2 model, dat bestaat uit Bereiken, Boeien, Binden en Behouden. Hoewel dit model erg lijkt op het AIDA-model, is een extra stap toegevoegd. De stappen Bereiken, Boeien en Binden geven hetzelfde proces als het AIDA-model weer. Stap vier, Behouden, start wanneer de aankoop is gedaan. Hier gaat het om aftersales, bereikbaarheid van de klantenservice, bezorgopties, retourbeleid en natuurlijk retentie! 

Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen conversie te verhogen? Klik hier, we komen graag met je in contact!