Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan B2Design om mijn gegevens op te slaan, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring

Dorin Bouwman Account Manager
minuten 12 april 2018

Situationeel webdesign, de opvolger van responsive en adaptive webdesign

We hebben in een eerder artikel al uitgelegd wat het verschil is tussen responsive webdesign en adaptive webdesign. Nu kunnen we adaptive design ook nog gaan combineren met het gedrag én de huidige situatie van een bezoeker. Een bezoeker in de trein met traag internet is een ander type bezoeker dan iemand die met supersnel internet achter zijn of haar 27 inch desktop computer zit.

Even ter herinnering:

  • Responsive: gericht op vorm, alles is netjes te zien op ieder device
  • Adaptive: gericht op functie, de functie past zich aan aan type device

Om op de inleiding verder te gaan zou je kunnen denken dat een mobiele bezoeker in het buitenland eerst op ‘play’ wil drukken voordat een video begint met spelen. Of stel dat deze bezoeker binnen een straal van 10km van je bedrijfslocatie zit, zou je dan niet direct je contactgegevens moeten tonen?

We weten best veel van de bezoeker

Naast de schermgrootte van een device kunnen we veel meer gegevens van de bezoeker achterhalen. Je kan denken aan GPS gegevens van de bezoeker (en dus ook het weer én verkeerssituatie), het merk device, het type device (tablet, telefoon, desktop, koelkast, camera) en de internetsnelheid.

Situationeel webdesign = gedrag + situatie + functie + vorm

Situationeel webdesign is dus het creëren van webapplicaties of websites die zich aanpassen aan de situatie van de gebruiker. Zowel in functie als in vorm. Dit alles met als doel om de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen.

We maken bij situationeel webdesign gebruik van realtime signalen als type device, schermgrootte, type scherm, omgevingsdata op basis van gps (verkeers, weer) en internetsnelheid van de bezoeker.

Waarom moet je gebruik maken van situationeel webdesign?

Ten eerste: niets moet. Het is echter wel aan te raden omdat je de boodschap die je aan je bezoeker wil overbrengen nóg beter kan overbrengen. De kans op betere conversies liggen hiermee in het verschiet. Mooi toch? Hoe meer je kan aansluiten bij de gebruikersbeleving, hoe beter. ​Hoe meer je de gebruikerswensen kan bedienen, hoe beter.

Sinds 2015 in dienst bij B2Design. In zijn vrije tijd bouwt hij drones en racet er mee. Dorin is crypto- en gadgetnerd en volgt de laatste trends op de voet.