Airbnb zet de toon met Lava: wordt de prompt het nieuwe merkhandboek?
Vergeet platte iconen en minimalistische vormen. Airbnb zet de designwereld op scherp met hun 3D-geanimeerde iconenset: kleurrijke, geanimeerde en bijna tastbare icoontjes. Sinds de release circuleren prompt-snippets op X, Discord en Reddit waarmee designers in Midjourney of DALL·E in mum van tijd ‘Lava-look-alikes’ genereren. En wij blijven niet achter we maken ons eigen interieur in deze stijl, nemen je mee in de wereld van prompting en onderzoeken of prompting het huisstijlhandboek gaat vervangen.

Hoewel de lava-hype doet denken dat deze stijl nieuw en revolutionair is, proef je toch een vleugje nostalgie. Wie wat dieper graaft, komt uit bij skeuomorphism: icoontjes die bijna het evenbeeld zijn van hun fysieke versie. Je kent het misschien van vroege iPhone-interfaces (2010) en het originele Instagram-logo uit diezelfde tijd. En dan hebben we het niet over het afgeronde bruine vierkante fototoestelletje, maar over het oorspronkelijke volledige polaroid-cameraatje dat helemaal in het begin het logo was van Instagram. Beelden die veel jongeren wellicht nooit hebben gezien.
Niet zo gek, want deze stijl hadden we massaal afgezworen. De afgelopen jaren zijn we obsessief bezig geweest met het verplatten en minimaliseren van design, een sterk contrast met de 3D-iconen van Airbnb. Toch voelen de icoontjes van Airbnb anders dan het oude skeuomorphism. De transparante achtergrond en subtiele animaties zorgen voor een moderne uitstraling. Dit nieuwe skeuomorphism wordt online voorzichtig bestempeld als Soft 3D.
De stijl kun je dus misschien herleiden, maar wat deze icoontjes écht vernieuwend maakt, is het formaat. Deze 3D-iconen zijn lichte microvideo’s, rijker dan statische afbeeldingen en lichter dan GIF’s of Lottie-animaties, waardoor ze soepel op vrijwel elk platform draaien.
AI in de praktijk
Hoewel prompt-snippets het inmiddels voor iedereen mogelijk maakt om snel varieties in deze stijl te creëren gebruikte Airbnb zelf een hybride workflow voor het ontwikkelen van deze iconenset: generatieve AI om talloze variaties te schetsen, gevolgd door finishing touches door hun eigen 3D-team. Airbnb is zeker niet de enige die inzet op AI, zo experimenteert Nike met het genereren van AI beelden als inspiratie voor hun nieuwe 3D geprinte schoenencollectie en zien we steeds meer agencies AI inzetten voor brandassets. Maar het succesvol gebruiken van AI is moeilijker dan je denkt.

Prompting als discipline
Als woorden bepalen hoe een ontwerp eruitziet, verandert dan ook wat we als designstudio opleveren?
Prompting verschuift van een leuk extraatje naar een serieuze kernvaardigheid. Misschien leveren we straks naast een klassiek huisstijlhandboek ook een set prompttemplates aan: een brand-toolkit in tekstvorm. Maar prompting is zeker geen eenvoudig trucje. Eén prompt levert zelden direct het perfecte resultaat. Prompting vereist kennis, inzicht en nauwkeurigheid.
Voor een goed prompt moet je de volgende dingen goed hebben uitgedacht en kunnen omschrijven:
- Onderwerp: Wat is het belangrijkste onderdeel van je prompt
- Medium: Wat wil je genereren een foto, illustratie etc.
- Omgeving: Waar omgeeft het onderwerp zich
- Belichting: Welke sfeer moet het licht schetsen?
- Kleur: Welke sfeer moeten de kleuren schetsen
- Compositie: Hoe wordt het onderwerp gekaderd?
Wanneer je dit lijstje hebt afgetikt ben je er echter nog niet. Prompting is niet alleen een vaardigheid maar ook een taal. “Een jonge vrouw” is vaag dus je kan beter “Een vrouw van 25 jaar” gebruiken. En “Een man met zijn linkerhand opgestoken” is passief daarom gebruik je “Een man die zijn linkerhand opsteekt.” Daar komt bij dat elke tool prompts anders interpreteert voor de ene tool werkt “Een vrouw van 25 jaar” en voor de volgende kan je beter “Een 25-jarige vrouw” gebruiken.

Wat betekent dit voor het huisstijlhandboek
Naast een klassiek huisstijlhandboek zouden we binnenkort een prompt‑bibliotheek kunnen opleveren: uitgewerkte prompt‑templates voor iconen, fotografie, animaties en zelfs tone‑of‑voice. Daarmee kan een klant zelf assets genereren, mits hij beschikt over de juiste AI‑tools.
Die voorwaarde is allesbehalve vanzelfsprekend. Veel organisaties hebben nog geen Midjourney‑account of GPT‑abonnement. Daarnaast is prompting geen kant-en-klare vaardigheid; het vereist oefening, geduld en expertise om goede resultaten te behalen en vooral om een consistente stijl door te voeren. Bovendien rijzen er vragen over de duurzaamheid en betaalbaarheid van generatieve AI op de lange termijn.
Daarom verwachten we dat het aanbieden van promptbibliotheken als standaard deliverable voorlopig nog niet haalbaar en interessant is voor de meeste bedrijven. Voorlopig blijft het een specialistisch vakgebied dat tijd, aandacht en kennis vraagt.
