Website data analyseren. Op zoek naar de speld in een hooiberg.

Uw website maakt waarschijnlijk gebruik van Google Analytics. Een gratis online tool die vele statistieken van uw bezoekers bijhoudt. Maakt u gebruik van Hotjar (scroll analyse), Google Advertenties (Adwords), Mailchimp (email nieuwsbrieven) of een van de vele andere online tools. Dan genereert u nog veel meer data rondom uw website. Een berg aan data, maar wat moet je er mee? Welke conclusies kan je trekken en zijn deze conclusies wel valide op basis van genoeg data? Wij zijn B2 en kunnen u helpen met het concreet analyseren van al uw website data.

Marketing Analytics

Bezoekers statistieken: wat is Google Analytics?

Google Analytics is een tool voor het verzamelen en analyseren van website-statistieken. Analytics is ontwikkeld door Google en wordt gezien als de standaard-tool voor het vergaren van data. Google Analytics kan gebruikt worden om inzicht te krijgen in bezoekersdata. Zo geeft Analytics antwoord op simpele vragen als ‘hoeveel bezoekers heeft mijn website gehad?’ of ‘Welke pagina is veel bezocht op mijn website?’. Naast deze simpele vragen biedt Analytics de gebruiker ook opties om ingewikkelde doelstellingen door te meten. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien hoe een bezoeker een specifieke actie voltooit, zoals een offerte- of contactaanvraag. We kunnen in dit geval bijvoorbeeld doormeten waar deze bezoeker vandaan komt, en welke pagina’s bezocht zijn voordat er een conversie (voltooid doel) plaatsgevonden heeft.

Google Analytics kan geïnstalleerd worden door een stukje code toe te voegen aan een bestaande website. Vervolgens wordt er automatisch data verzameld over die specifieke website. Na ongeveer een dag is er voldoende data beschikbaar om een inzicht in het succes van de website te krijgen. Hoe langer de periode, hoe betrouwbaarder de conclusies zijn die uit deze data getrokken kunnen worden.

Wat kan je met Google Analytics?

Specialisten bij B2 maken gebruik van Google Analytics voor het optimaliseren van conversies. Een conversie is een voltooid doel op een website. Door het Analytics account van onze opdrachtgevers zorgvuldig in te richten kunnen we het succes van deze website bepalen. Op basis van deze data kunnen we een speciaal rapport opstellen, ook wel een conversierapport genaamd. Dit rapport bestaat uit data en bijbehorende conclusies. Door de data uit Google Analytics te verbinden aan conclusies kunnen we websites steeds verder optimaliseren, waardoor de online doelstellingen beter behaald worden.

Doordat onze specialisten weten welke data waardevol is op basis van doelstellingen voegen we waarde toe aan de cijfers uit Analytics. Het rapport wordt in begrijpbare taal uitgeschreven zodat opdrachtgevers precies weten waar de conclusies op gebaseerd zijn.

Hulp nodig bij het analyseren van uw website, klanten of bezoekers data?

Ben je op zoek naar hulp bij het analyseren van uw website data, klanten data of bezoekers data? B2 kan u helpen met het vinden van de speld in de hooiberg. Tijdens de eerste kennismaking inventariseren we de exacte wensen en kunnen we mogelijk al eerste antwoorden geven op uw vragen. Goed om te weten dat wij dagelijks bezig zijn met het maken van websites, het maken van webshops, het verbeteren van websites, het optimaliseren van conversies en zoekmachine optimalisatie.