"Simplicity is not the goal. It is the by-product
of a good idea and modest expectations."
Paul Rand

Logo en Huisstijl

 

Een nieuw logo of nieuwe huisstijl nodig?

Hoe noodzakelijk is het voor ondernemers om een investering vrij te maken voor een logo of huisstijl? Een vraag die velen zichzelf zullen stellen; 'Het moet gebeuren, maar vraag ik mijn neefje die handig is met computers, of schakel ik een professioneel ontwerp bureau in? Wat levert dat ons op?' De vraag die u uzelf in onze optiek zou moeten stellen; Hoe serieus ben ik in mijn plannen en wil ik ook dat (potentiele) klanten mijn onderneming serieus gaan nemen?

Wij werken met klanten die hun onderneming serieus nemen. U weet dat het intern op orde is, geloofd in uw plannen en u heeft het zo goed mogelijk uitgedacht. Vanaf de binnenkant ziet uw organisatie eruit zoals u wenste en uw doelgroep is bij u aan het goede adres. Maar zien deze (potentiele) klanten dat ook aan de buitenkant? Dat is waar uw huisstijl onder meer uitkomst bied. Het belangrijkste nut van een professionele uniforme huisstijl is dat u uw onderneming hiermee strategisch, onderscheidend en doordacht kunt positioneren tussen gelijksoortige bedrijvigheid binnen uw sector. Let wel; het logo blijft maar een klein deel van de totale 'branding', maar desalniettemin een belangrijke. Voor een 'goede' branding van uw merk is het zaak dat het totaalplaatje klopt en mensen uw logo, huisstijl, bedrijf en uzelf terugkerend voorbij zien komen. 

Uw onderneming heeft een 'gezicht' nodig

Ondernemingen vergelijken wij graag met artiesten. Iedere artiest heeft een identiteit waar hij niet omheen kan, net als uw onderneming dat heeft. Maar iedere artiest heeft ook een imago, hetgeen anderen ervaren vanaf de buitenkant, een gezicht. Uw onderneming heeft dit gezicht of imago nodig om bestaansrecht te hebben. Het liefst een gezicht dat tijdloos is, herkenbaarheid creeert, makkelijk herinnerd wordt en goed aansluit bij het uiteindelijke doel of doelgroep waarvoor deze gebruikt zal gaan worden. Het logo is een belangrijk onderdeel van dit gezicht. Samen met overige huisstijl dragers als briefpapier, visitekaartjes, enveloppen etc. Niet alleen geeft dit een vertrouwde en professionele indruk van uw onderneming, het zal tevens bijdragen aan een snellere cognitieve werking en herkenbaarheid waarbij 'uniformiteit' het uitgangspunt is. U wilt een verpletterende indruk maken die klanten onthouden. Er hoeft geen twijfel over te bestaan dat het ontwikkelen van een dergelijk effectief imago de nodige aandacht, strategie en tijd kost. Een passend gezicht dat zich vanaf het eerste gebruik al terug laat betalen om vervolgens jarenlang trouwe dienst te bewijzen aan u en uw onderneming. Identiteit & imago zijn een serieuze zaak, zo gaan we er dan ook graag mee om. 

Richtlijnen voor logo ontwerp

Gelukkig bestaan er maar weinig beperkingen, anders zouden alle logo's op elkaar lijken. Toch heeft ervaring op basis van het verleden ons doen leren dat er eigenschappen bestaan die de functie van een logo kunnen versterken. De meest sterke logo's zijn vaak de logo's die het meest simpel zijn. Of in ieder geval simpel ogen. Denk maar eens aan logo's van grote merken die we bijna dagelijks om ons heen zien, u heeft nu een aantal logo's in uw hoofd waarvan er zeker een paar bij zitten die qua vorm eigenlijk de simpelheid zelve zijn. Maar let wel; 'o zo doordacht'! Daarnaast houden we altijd rekening met vragen als; Welke emotie brengt een bepaalde typografie met zich mee? Blijft de kracht en vorm van het logo overeind wanneer de kleur zou verdwijnen? Hoe effectief zou het logo over vijf of tien jaar nog zijn? Hoe werkt het logo in zwart/wit? Waarvoor zal het logo gebruikt worden en hoe wordt deze toegepast? Vragen waar wij samen met u het antwoord op hopen te mogen vinden..

Huisstijl handboek:  Het gebruik van uw huisstijl

Afhankelijk van de omvang van uw onderneming en het aantal mensen dat met uw huisstijl zal gaan werken kunt u er voor kiezen een huisstijl handboek door ons te laten maken. In een huisstijl handboek zal het voor u ontwikkelde logo en de aanvullende huisstijl elementen nader besproken worden en zal het gebruik worden toegelicht. Allerlei handvatten worden u aangereikt om de uniformiteit maximaal te kunnen waarborgen zoals; Hoe mag het logo gebruikt worden door externe partijen, welke lettertypes dient u te gebruiken in uw communicatie, welke kleurcodes horen bij uw huisstijl en hoe worden brieven, offertes en facturen opgemaakt.

Voor het opbouwen van een herkenbare, uniforme en professionele uitstraling is het zaak dat u zich als bedrijf (en al uw medewerkers) houdt aan de richtlijnen zoals wij deze voor u hebben opgesteld. De huisstijl heeft immers als doel: het creëren van eenheid in de profilering van uw organisatie. Door de huisstijl consequent en uniform door te voeren in interne- en externe communicatie wordt de herkenbaarheid aanzienlijk versterkt. Om u een beter beeld te geven van een dergelijk handboek kunt u hieronder enkele voorbeelden inzien die wij ontwikkeld hebben voor onze klanten. 

Voorbeelden van huisstijlhandboeken (PDF)