Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan B2Design om mijn gegevens op te slaan, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring

Dorin Bouwman Account Manager
minuten 20 augustus 2015

5 tips voor zakelijk social media gebruik

Je klanten bevinden zich steeds vaker op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Er liggen enorme kansen voor je onderneming die je (gratis) kunt aangrijpen om je omzet en naamsbekendheid te vergroten. Hieronder lees je waar je op moet letten om je organisatie naar een hoger sociaal niveau te tillen.

1. Gun jezelf de tijd

Rome is niet in één dag gebouwd! Houd dit in gedachten wanneer je een social media-plan opstelt. Het is belangrijk om vast te stellen hoeveel tijd je gaat besteden aan het beheren van je accounts. Het is helemaal niet gek om hier elke dag een uurtje voor uit te trekken. Dit uurtje kun je vullen met reageren op je doelgroep, het zoeken van prospects of met het delen van interessante nieuwtjes over je bedrijf.

2. Complimenteer en geef aandacht

Vergeet nooit dat de mensen achter de profielfoto ook buiten het internet om echte mensen zijn. Mensen die geld te besteden hebben of die bij kunnen dragen aan het succes van je onderneming. Beloon je volgers met complimenten en aandacht, want net als in de echte wereld willen we toch eigenlijk het liefst leuk gevonden worden.

Kom altijd afspraken die u online maakt na, ook al is het een afspraak van 140 tekens op Twitter en reageer op alle vragen/opmerkingen die u krijgt, hoe onnozel ze soms ook zijn. Hieronder ziet u een voorbeeld van het Nederlandse account van bierbrouwer Heineken waar zelfs gereageerd wordt op iemand die een foto van een biertje stuurt.

Heineken stelt hier een vraag als reactie, waardoor de conversatie op gang blijft en de klant zich gewaardeerd en gehoord voelt.

3. Regelmaat

Zorg ervoor dat je regelmatig en consistent een update plaatst op je social kanalen. Hierdoor geef je klanten het idee dat je ‘er bent’ en voor ze klaar staat. Daarnaast schrikt het af als een bedrijf volledig stil is op een Twitter/Facebook account dat al langere tijd bestaat. Mensen hebben minder snel de neiging om je zakelijke account te volgen wanneer de laaste update een week of langer geleden is. Alles draait met social media om ‘zien en gezien worden’.

Om te onthouden:
27% van de twitteraars heeft tussen de 100 en 400 followers.
Wanneer deze elke dag één of meerdere tweets plaatsen zal de tijdlijn van de twitteraar in kwestie overspoeld worden met informatie. Wil je hier als bedrijf een graantje van meepikken zul je dus dagelijk (het liefst meerdere keren) moeten tweeten om in the picture te blijven.

4. Wees bereid te luisteren

Neem elke vraag serieus en kom met een sterk, beknopt en overzichtelijk antwoord. Wees een ware ambassadeur voor je merk en laat je klanten weten dat je verstand van zaken hebt en resultaatgericht kunt voorzien in de informatievraag.Twitter en Facebook kunnen zorgen voor een unieke band met je (nieuwe) klanten, maar er ook voor zorgen dat mensen zich niet gewaardeerd voelen en je bedrijf links zullen laten liggen wanneer je klanten negeert of afwimpelt.

5. Maak je sociale profiel herkenbaar

Zorg ervoor dat mensen die je sociale kanaal bezoeken direct weten dat deze bij je bedrijf hoort. Het is enorm belangrijk dat de stijl van je sociale kanalen naadloos aansluit op je eigen huisstijl. Dit is een essentieel onderdeel voor het runnen van een succesvolle social media strategie en voor het promoten van je merk. Wanneer je wil scoren met een te gek ontwerp voor je Facebook of Twitter profiel, neem dan even contact met ons op!

Sinds 2015 in dienst bij B2Design. In zijn vrije tijd bouwt hij drones en racet er mee. Dorin is crypto- en gadgetnerd en volgt de laatste trends op de voet.