Jeroen Bakker
Jeroen Bakker Eigenaar
minuten 15 september 2015

6 handige tips voor je e-mail marketing

E-mailmarketing is een zwaar onderschatte vorm van marketing. Dit komt vooral omdat het in de praktijk vaak verkeerd ingezet wordt waardoor de resultaten niet zoals gewenst zijn. Hoe maak je jouw e-mailmarketing campagne wel een succes, en waar moet je op letten wanneer je zo’n campagne opzet? Lees het hier!

6 handige tips voor je e-mail marketing

1. Begin gewoon bij het begin

Om een succesvolle e-mail marketingcampagne op te zetten heb je eerst emailadressen nodig om je boodschap aan kwijt te kunnen. De beste manier om een groot adresbestand op te bouwen is een strategisch geplaatste knop of invulveld op een in het oog springende plaats van je website. Het komt vaak voor dat een prospect op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen van je bedrijf in de vorm van een nieuwsbrief, maar dat de knop hiervoor volledig wegvalt tussen de overige informatie op je site. Zorg daarom voor een overzichtelijke inschrijfmogelijkheid op de homepage van je website.

2. Vraag niet te veel data op bij inschrijving

Vraag bij het opbouwen van je data niet te veel informatie. Wanneer een klant bijvoorbeeld zijn geboortedatum, geboorteplaats of andere informatie opgeeft, zorg dan ook dat je mailcampagne hier ook op gericht is. Mail bijvoorbeeld een bepaald segment met dezelfde woonplaats, leeftijdsgroep of favoriete kleur. Vaak gebeurt er helemaal niks met de grote hoeveelheid data die er ingevuld moet worden bij aanmelding van de nieuwsbrief. Wanneer je denkt dat je deze data ook niet gaat gebruiken, vraag het dan simpelweg ook niet.

3. Beloon een inschrijving met “iets”

Het gebeurt te vaak dat iemand zich inschrijft voor een mailing en niet direct een bevestiging krijgt. Een inschrijving op de mailing van jouw bedrijf, is directe interesse in je product of dienst! Beloon deze interesse door direct een mailtje te sturen naar aanleiding van de inschrijving voor je mailing list. Geef de klant ook een gratis download, tip of inzicht met de belangrijke welkomstmail die je verstuurt.

4. Ook je nieuwsbrief moet responsive zijn!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, responsief design loont! Dit geldt uiteraard ook voor je nieuwsbrief. Wanneer iemand de mail opent op zijn of haar telefoon, en de mailing wordt niet goed weergegeven zal je boodschap verloren gaan en haakt de prospect direct af. Mensen willen snelle informatie, of niks. Een klik op ‘archiveren’ of ‘delete’ is door de ontvanger zo gemaakt.

5. Bericht altijd positief

Niemand wil negatieve mailtjes lezen. Negatief nieuws of informatie zal altijd resulteren in een negatieve mindset voor je klanten. En mensen die in een negatieve flow zitten zullen nooit een koop sluiten, of ingaan op je aanbod. Geef complimenten, beloon klanten en hou het te allen tijde positief! En het belangrijkste: zorg voor kwalitatieve content waar de ontvanger iets aan heeft.

6. Doe aan event based marketing

Laat je van de goede kant zien en stuur je klanten een gepersonaliseerd mailtje wanneer er een noemenswaardig ‘evenement’ plaatsvindt. Een prima voorbeeld van zo’n event is bijvoorbeeld de verjaardag van een klant. Biedt de klant een speciale korting aan voor z’n verjaardag, of stuur simpelweg een mailtje waarin je hem of haar feliciteert.

Event-based marketing kan ook van pas komen wanneer er bijvoorbeeld een feestdag aan komt, of er een evenement in de buurt/woonplaats van je klant is. Denk bijvoorbeeld aan de TT in Assen, de kermis in de stad, of een ander groot evenement waarvan je weet dat je klanten daar ook heen gaan. Begin met een leuke inleidende tekst en stem daarna je aanbod af op de behoefte van de klant.