10 Google Analytics tips voor kleine ondernemers

Google Analytics geeft je als eigenaar van een webshop een breed inzicht in nuttige statistieken. Het laat je zien wie je website bezoekt, hoe ze je website gebruiken en hoe je website door je bezoekers gevonden is. Zonder betrouwbare statistieken moet je gissen hoe je bezoekers zich gedragen en gissen is nou niet het meest betrouwbare business model voor het runnen van een webshop. Om je op weg te helpen met de belangrijkste data analyses geven we hieronder een tiental tips.

10-Google-Analytics-tips-voor-kleine-ondernemers

1. Controleer de gemiddelde sessie duur

Hoe lang blijven je bezoekers op je website? Normaal gesproken kun je ervan uitgaan dat hoe langer bezoekers op je website ‘rondhangen’, hoe meer ze je content (ontwerp, teksten, navigatie, afbeeldingen, video’s) waarderen. Wanneer je veel content genereert maar bezoekers zich korter dan een minuut op je website bevinden is er een probleem. Waarschijnlijk vinden bezoekers je content niet interessant genoeg. Zorg in dat geval voor meer waardevolle content, zorg dat je meer gerelateerde bezoekers naar je website trekt of zorg dat bezoekers gerelateerde content beter kunnen vinden (optimaliseer je navigatie of maak een zoekmogelijkheid).

2. Waarom verlaten bezoekers je website?

De ‘bounce-rate’ staat voor het percentage sessies waarbij de bezoeker je website verlaat vanaf de pagina waarop ze ook zijn binnengekomen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn van een hoge bounce-rate. Zo kan het zijn dat de bezoeker precies de informatie vindt waar het naar op zoek was op de pagina van binnenkomst en daarna direct van die pagina weer van de site af gaan: niets aan de hand! Echter, andere oorzaken kunnen liggen in een onduidelijke navigatie of usability problemen.

Google Analytics geeft je gelukkig de mogelijkheid om uit te zoeken op welke pagina’s je bezoekers procentueel het vaakst ‘uitstappen’. Deze pagina’s worden ‘uitstappagina’s’ genoemd. Deze uitstappagina’s kun je inzien voor bepaalde websiteprocessen, aankoopacties of aanmeldformulieren om deze daarna te optimaliseren.

3. Vergelijk historische gegevens

Na het inloggen bij Google Analytics worden je statistieken standaard een tijdsperiode ingesteld staan van ‘de laatste 30 dagen’. Je kunt deze tijdsperiode natuurlijk aanpassen, maar het is nog interessanter wanneer je de uitkomst van deze data vergelijkt met een voorgaande periode. Dit kan in vergelijking met een voorgaande periode (de week of maand ervoor) of in vergelijking met een periode ‘een jaar geleden’. Je ziet dan mooi de groei (of krimp) die je website heeft doorgemaakt in exact dezelfde periode van het jaar.

4. Locaties

Afhankelijk van het type website kan het bijzonder interessant zijn om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Uit Nederland, België of komen er ook mensen uit Timboektoe op je website? En waarom dan eigenlijk? Op basis van de geografische herkomst van je bezoekers zijn misschien trends te zien. Los van landen kun je per land ook zien waar je bezoekers vandaan komen.

Heb je een webshop in ‘eierballen’ en is het een regelrechte hype in de regio Groningen om standaard op zondag eierballen te eten, dan is het goed om na te denken om aan het einde van de week daar mogelijk eens (online of offline) te adverteren.

5. Wat doen je bezoekers?

Onder het tabje ‘doelgroep’ (visitors) krijg je nuttige informatie over je bezoekers. Hoe vaak is een bezoeker naar je website teruggekeerd, hoeveel dagen zit er tussen deze bezoeken en welke pagina’s heeft deze bezoeker precies bezocht?

6. Segmenten: krijg inzicht in diverse groepen website bezoekers

Een segment is een filtering van je datagegevens in Google Analytics. Je kunt bijvoorbeeld data tonen van alleen de websitebezoekers uit Nederland (de rest van de landen worden niet meer getoond). Zo kan de gemiddelde bounce-rate voor alle bezoekers uit alle landen heel hoog liggen maar kan je er op deze manier achter komen dat dit hoge percentage door bezoek uit een bepaald land veroorzaakt wordt. Mogelijk kennen ze je product in België niet en vertrekken ze direct van je website.

Vergelijk bijvoorbeeld:

  • directe website bezoeken met bezoeken vanuit social media kanalen
  • desktop bezoekers met mobiele bezoekers
  • terugkerende bezoekers met éénmalige bezoekers

Bezoekers bezoeken je website met diverse redenen en doelen. Segmenten kunnen je inzicht geven voor welke doelgroepen je de website moet optimaliseren.

7. Waar zoeken bezoekers naar, gebruik ‘site search’.

Een bezoeker komt op je website maar kan niet direct vinden wat hij of zij zoekt. Een zoekbalk biedt een oplossing om toch de content te vinden waar hij/zij naar op zoek is. Voor jou als website eigenaar is het in dit geval belangrijk waar je bezoekers op zoeken. Zorg voor een zoekmogelijkheid en zorg dat deze zoekwoorden in Google Analytics gemeten worden. Hiervoor moet je ‘site search’ activeren (zie hier hoe je dit moet doen). Kom je bepaalde zoekopdrachten veel tegen, zorg dan dat je hier een pagina voor inricht óf de navigatie naar deze pagina optimaliseert zodat bezoekers deze pagina beter kunnen vinden.

8. Maak gebruik van informatiegebeurtenissen

Informatiegebeurtenissen klinkt misschien als een lastig woord maar nuttig is het zeker. Het stuurt je geautomatiseerd (per email) berichten wanneer er bepaalde gebeurtenissen in je statistieken afwijken van ‘normale’ statistieken. Een sterke stijging van het aantal ‘error pages’ of misschien het uitblijven van contactaanvragen via het contact formulier kan voor jou belangrijke informatie zijn om te weten te komen, mogelijk werkt er iets niet naar behoren.

9. Stel doelen voor je website om conversies te meten

De functie ‘doelen’ stelt je in staat om bij te houden hoe vaak bepaalde acties op je website plaatsvinden. Hoevaak abonneren mensen zich op je nieuwsbrief of hoe vaak laten bezoekers een reactie achter? Doelen kun je via ‘beheer’ aanmaken. Heb je een doel behaald, vier het!

10. Blokkeer je eigen ip-adres om corrupte statistieken te voorkomen

De functie ‘doelen’ stelt je in staat om bij te houden hoe vaak bepaalde acties op je website plaatsvinden. Corrupte statistieken wil je niet hebben en dus moet je je eigen ip-adres filteren uit de website statistieken, tenzij je die natuurlijk graag wilt meten als echte bezoekers. Het is erg vervelend (en dom) om conclusies te trekken uit statistieken die niet kloppen. Ga naar ‘beheer’ –> ‘filters’ en maak een nieuwe filter aan. Vul vervolgens alle gegevens in zoals hieronder op de afbeelding te zien is. Om je ip-adres te achterhalen ga je bijvoorbeeld naar: watismijnipadres.nl