Terug naar overzicht

Google introduceert nieuwe robots-tag: indexifembedded

Jeroen Bakker
  • Jeroen Bakker
  • Mede-eigenaar
  • Laatst bijgewerkt: 25 mei 2022

Eind januari 2022 heeft Google een nieuwe robots-tag aangekondigd: de indexifembedded. Deze tag geeft website-eigenaren meer controle of embedded content door Google geïndexeerd mag worden. Maar waarom moet je deze robots-tag eigenlijk gebruiken? En hoe werkt het precies? In onderstaand blog krijg je hier een helder antwoord op.

Eind januari (2022) heeft Google een nieuwe robots-tag aangekondigd: de indexifembedded. Deze tag geeft website-eigenaren meer controle of embedded content door Google geïndexeerd mag worden. Ook al heeft de eigenaar van de pagina met een no-index aangegeven dat de content op de eigen url niet mag worden geïndexeerd.

Wat heb je hier als website eigenaar aan?

Stel je voor dat je een website hebt met 250.000 pagina’s. Het crawl-budget (hoevaak komt GoogleBot per x-periode langs op jouw website om pagina’s te indexeren) voor jouw website is 1000 per x-periode. Dat betekent dat in x-periode 249.000 pagina’s door Google ongemoeid worden gelaten.

Voor jou onbelangrijke pagina’s (245.000 pagina’s in jouw geval) krijgen de tag: “noindex”.  Google heeft nu nog maar 5.000 pagina’s die in aamerking komen voor indexatie.

Tussen deze 245.000 pagina’s kunnen pagina’s zitten die door andere websites mogen worden ingesloten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan podcasts, video’s, afbeeldingen of tabellen. Met deze nieuwe robots-tag krijg je meer controle om jouw content (voorlopig alleen door door Google) geïndexeerd te krijgen op een externe URL.

Een concreet voorbeeld

Website A: www.domein-a.nl/podcast/embed/23726

  • Heeft een <meta name=”robots” content=”noindex”> tag.
  • Heeft een <meta name=”robots” content=”indexifembedded”> tag
  • Google zal deze URL niet indexeren (door de noindex-tag)
  • Je geeft toestemming dat jouw ingesloten content op een andere URL wel geïndexeerd mag worden.

Website B: www.domein-b.nl/nog-een-voorbeeld

  • Heeft de URL van “website A” ingesloten.
  • Tijdens het indexeren van de pagina zal ook het ingesloten gedeelte (veelal via een iframe) worden meegenomen als inhoud van de pagina.

Code voorbeeld: een noindex en indexifembedded zijn altijd samen!

<meta name=”googlebot” value=”noindex” />
<meta name=”googlebot” value=”indexifembedded” />
<!– OF –>
<meta name=”googlebot” value=”noindex,indexifembedded” />

indexifembedded-code-voorbeeld


Waarom is deze nieuwe “indexifembedded” geïntroduceerd

Google heeft aangegeven dat de nieuwe indexifembedded-tag is geïntroduceerd om een veelvoorkomend probleem op te lossen. Een probleem dat zich vooral afspeelt bij media-uitgevers. Denk hierbij aan Twitter, Facebook, Youtube, Vimeo en Instagram. Content vanuit deze websites wordt vaak ingesloten op andere websites. Op dit moment heeft een ingesloten stuk content vaak de noindex tag. De noindex-tag voorkomt echter ook dat de inhoud tijdens het indexeren kan worden ingesloten in andere URLs.

In het verleden waren er diverse SEO uitdagingen wanneer je Instagram posts in je website wilde insluiten. Dit kon resulteren in afbeeldingen die niet meer werden geïndexeerd en zorgden voor een daling in bezoekersverkeer vanuit Google afbeeldingen.

Is deze nieuwe tag ook door andere zoekmachines ondersteund?

Het lijkt er op dat op dit moment alleen Google deze nieuwe tag ondersteunt. Mogelijk nemen andere zoekmachines deze ondersteuning op korte termijn over.

Jeroen Bakker

Met zijn hands on mentaliteit gaat Jeroen geen uitdaging uit de weg en bedenkt hij innovatieve oplossingen op ingewikkelde online vraagstukken. Graag deelt hij zijn jarenlange SEO kennis met collega's om projecten nog beter te maken en vindbaarheid te vergroten.