Terug naar overzicht

De kracht van illustratie

Jeroen Bakker
  • Jeroen Bakker -
  • (Laatst bijgewerkt: 25 mei 2022)

De wilde kleuren en willekeurige strepen op het papier stellen een huis met tuin en toebehoren voor. Je staart naar een tekening die je hebt gemaakt toen je een jaar of 4-5 was. Destijds stellig overtuigd van je tekenkunsten en nu ingewikkelder dan een cryptische puzzel in de krant. Het overbrengen van informatie door illustratie kunnen we terugbrengen naar het stenen tijdperk. Maar we zijn een eind gekomen sinds die tijd. In deze blog kijken we naar illustraties voor het web in de huidige tijd. Waar staan we en wat voegt het toe?

Kun jij nog herinneren dat je 5 minuten moest wachten totdat een afbeelding was geladen met de inbelverbinding? Gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer en kunnen illustraties volop gebruikt worden in online ontwerp. Maar we kunnen illustraties natuurlijk niet zomaar overal plaatsen ‘omdat het leuk staat’. Toepassing van illustraties moet eerst goed onderzocht  worden. Is de illustratie écht van meerwaarde voor het behalen van je doelstellingen? Deze waarde is vaak afhankelijk van het doel van de content die je toont. Hieronder benoem ik een aantal doeleinden waarvoor illustraties kunnen worden gebruikt.

Informatieve illustraties

Weet je nog dat economieboek van de middelbare school? Informatie werd in een stoffige staafdiagram gepropt en daar moesten we het mee doen. Gelukkig zijn er ook hele toffe manieren om ingewikkelde informatie op een overzichtelijke manier tonen. Infographics zijn hier een goed voorbeeld van. Maar niet alleen infographics, denk bijvoorbeeld ook aan smileys nadat je een aankoop hebt gedaan. Hoe was je ervaring? Of de figuurtjes op de wc-deur die vertellen of het een mannen of vrouwen toilet is.

Ondersteunende illustraties

Een grote lap tekst is saai. Plak er een illustratie naast en ineens wordt het interessant. De illustratie ziet er lekker uit, dus dan zal het verhaal ook wel goed zijn. Verder zien we deze bij (ingewikkelde) processen of op plekken met variable content. Neem bijvoorbeeld een lege mailbox, zonder illustratie wekt de lege pagina de vraag ‘’Hoezo laad mijn mail niet?’’ op. Een simpele illustratie die vertelt dat je op dit moment geen e-mails hebt verduidelijkt dit. Of wanneer je iets online bestelt, een kleine tijdlijn met illustraties boven de bestelpagina vertelt dat je nu bij de betaalpagina bent aangekomen.

Persoonlijke illustraties

Illustraties kunnen ook een onderdeel zijn van branding, in dit geval is het een essentieel onderdeel van een merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mascottes zoals Freddie van Mailchimp of het mannetje van bol.com. Ze zorgen er niet alleen voor dat gebruikers het merk sneller herkennen maar het geeft het ook een gezicht. Hierdoor zullen gebruikers sneller een persoonlijke band voelen met een merk. Die betaalpagina waar we het net over hadden wordt opgevolgd door een bedankpagina waar de mascotte van het bedrijf je bedankt voor je bestelling en vertelt wat er nu gaat gebeuren. De gebruiker voelt zich begrepen en verlaat met een tevreden gevoel het bestelproces.

Conclusie

In het dagelijks leven hebben we constant te maken met informatie. En omdat we lekker gemaakt zijn door dat eigenlijk alles in een instant geleverd kan worden, willen we ook informatie op die manier kunnen opnemen. Hoe sneller, hoe beter dus. En wat is nou een betere manier om informatie over te brengen dan een sprekende illustratie? Kortom een hoop gave toepassingen voor zowel online als offline toepassingen van illustraties. Dat, en goede illustratie ziet er gewoon verdomd lekker uit 🙂

Jeroen Bakker

Met zijn hands on mentaliteit gaat Jeroen geen uitdaging uit de weg en bedenkt hij innovatieve oplossingen op ingewikkelde online vraagstukken. Graag deelt hij zijn jarenlange SEO kennis met collega's om projecten nog beter te maken en vindbaarheid te vergroten.