Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan B2Design om mijn gegevens op te slaan, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring

Jeroen Bakker Eigenaar
minuten 12 juni 2018

Kleurgebruik op je website, onderschat het niet want het levert nieuwe klanten op!

Kleuren doen wat met ons. Niet bewust maar onbewust. Bij het zien van kleuren gaan signalen naar de hypothalamus, het limbische systeem in je hersenen dat verantwoordelijk is voor je gevoel en emoties. De gevoelens die je in dit deel van je hersenen ontwikkelt zijn dan ook niet rationeel of te verklaren, maar is 'gewoon' een gevoel dat je bij iets hebt. Zo ook gevoel dat je bij kleuren hebt. Kortom: we hoeven je dan ook niet te overtuigen dat kleurgebruik een essentieel onderdeel is van het (website) ontwerpproces om je conversies te verhogen dan wel helemaal om zeep te helpen.

Over welk kleurgebruik hebben we het?

Wanneer we het hebben over kleurgebruik op een website dan gaat het om kleurgebruik in titels, headers, achtergronden, randen, buttons, lijnen, tooltips en foto’s. Natuurlijk is het website ontwerp afgestemd op een reeds bestaande huisstijl maar we gaan er dan ook vanuit dat de huisstijl reeds is afgestemd op de doelgroep en doelstellingen van uw bedrijf.

Vrouwen houden van blauw, groen en paars

Uit het Color Assignment Onderzoek (link) komen grote verschillen tussen mannen en vrouwen naar voren als je kijkt naar favoriete kleuren. Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%).

Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt. Slechts een heel klein percentage geeft roze aan als favoriete kleur. Is je doelgroep voornamelijk vrouw: gebruik dan de kleuren blauw, paars en groen en dus absoluut geen oranje, bruin of grijs.

Mannen houden van blauw, groen en zwart.

Heb je een website die zich richt op mannen, zorg dan dat je de kleuren paars, oranje en bruin niet gebruik. Gebruik wel de kleuren blauw, groen en zwart. Deze kleuren worden veel geassocieerd met een vorm van mannelijkheid.

Gebruik blauw om het vertrouwen te stimuleren

Blauw is één van de meest gebruikte kleuren op websites, en terecht. Denk aan de websites van Paypal, Facebook en LinkedIn. Of de grote webshops als Coolblue.nl en Bol.com. Allemaal hebben ze blauwtinten. Blauw is de kleur van vertrouwen, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Een donkere vorm van blauw stimuleert het denken. Een lichtere vorm van blauw bevorderd de concentratie.

Gebruik heldere primaire kleuren voor uw oproep tot actie.

Maak je gebruik van buttons of van elementen die moeten opvallen, maak dan gebruik van heldere primaire en secundaire kleuren: rood, groen, oranje of geel. Call to actions met de kleuren zwart, donker grijs, bruin of paars hebben minder goede (lees: veel minder goede!) resultaten als je kijkt naar conversies.

Mannen houden van zwart tinten, vrouwen van wit-tinten

Wit mag als ‘kleur’ niet vergeten worden

Is wit een kleur? De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Goed, daar gaat het even niet over. Het is in ieder geval een krachtige ‘kleur’ om te gebruiken voor een ruimtelijk karakter. Kijk eens naar de websites van apple.com of nog beter, naar google.com.

Hoe donkerder de kleur, hoe meer luxe het uitstraalt. Dit artikel uit Lifescript beschrijft de kleur als elegant, verfijnt en machtig. Dat is precies het gevoel wat dure ontwerpers en luxe webshops je willen geven. Verder is zwart tijdloos en dus ook klassiek maar staat het ook voor exclusiviteit en glamour.

Groen is de kleur van het milieu en de natuurlijk

Groen is de kleur als je het hebt over natuur, milieu of buiten. Ook staat groen voor duurzaam en staat groen ook voor creativiteit (kijk maar eens naar ons eigen logo). In dit onderzoek kwam naar voren dat deelnemers creatiever waren wanneer ze een ‘groene flits’ zagen. Dit in tegenstelling tot andere kleuren. Moet je groen gebruiken als standaard ‘call to action’ button? Nee, lees dit maar eens.

De andere helft van het half-om-half gehakt wat voor de unieke B2Smaak zorgt. Met zijn hands on mentaliteit gaat Jeroen geen uitdaging uit de weg en bedenkt hij innovatieve oplossingen op ingewikkelde vraagstukken.